Zamienniki opon – dobierz je z naszym kalkulatorem opon

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (62 głosów, średnia: 4,05 na 5)  

Loading...

Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary opon, które możemy bezpiecznie zamontować do naszego auta. Po co to robić i w jaki sposób dobrać idealny zamiennik?

  1. Jak działa kalkulator opon
  2. Inne czynniki do uwzględnienia przy zmianie rozmiaru opony
  3. Alternatywna metoda doboru zamienników opon
  4. Po co stosuje się zamienniki opon?
  5. Plusy i minusy szerszych opon

Kalkulator rozmiaru opony 195/65 R15

szerokość
(mm)
 
 
/

profil
(%)
 
 
R
średnica
(cale)
Szukaj zamienników
 

Najczęściej zamienniki opon stosuje się, gdy chcemy zmienić sobie felgi na większe niż seryjnie zamontowane. Jeżeli źle dobierzemy rozmiar to prędkościomierz będzie podawał nieprawidłowe wartości, koło będzie obcierać o nadkole lub po prostu się w nim nie zmieści.

Gdzie szukać zamienników opon? Często w instrukcji od pojazdu lub na słupku producent umieszcza tabele zamienników opon. Za jej pomocą możemy sprawdzić jaki rozmiar na pewno będzie pasował do naszego samochodu. Jeżeli w tych miejscach nie znajdziemy odpowiedniej tabeli możemy sięgnąć po kalkulator rozmiaru opony, taki jak prezentujemy poniżej. Warto zwrócić uwagę na informacje od producenta również dlatego, że są to rozmiary homologowane, które możemy wykorzystać jako bazę do ewentualnej zmiany.

Tabela rozmiaru opon
Tabela rozmiaru opon
Tabela rozmiaru opon
Tabela rozmiaru opon

Jak działa kalkulator opon?

Wybieramy rozmiar aktualnie posiadanej opony a następnie z tabeli rozmiaru opon odczytujemy jaki rozmiar będzie odpowiedni dla felgi, który nas interesuje. Przykładowo zamiennikiem dla rozmiaru 205/55 R 16 zamiennikiem jest 205/50 R17. Oznacza to, że opona ma taką samą (lub bardzo zbliżoną) wysokość i powinna wejść w nadkole. Konfigurator opon nie pokazuje jednak, czy koło wejdzie na szerokość, to trzeba już sprawdzić samemu.

Nasz kalkulator pokazuje tylko zamienniki opon, których wysokość jest o 1,5% większa lub o 2% mniejsza niż opony wzorcowej. Wynika to z faktu, że przy większej różnicy wskaźniki takie jak prędkościomierz czy licznik kilometrów zaczynają przekłamywać. Kalkulator opon nie jest też jakąś ostateczną wyrocznią. Przy zmianie rozmiaru opony np. z 14 calowej felgi na 19 calową musimy liczyć się z tym, że nie będzie pasować np. tarcza hamulcowa czy sposób mocowania felgi, warto więc zwrócić uwagę także na inne parametry. Kalkulator nie bierze też pod uwagę marki samochodu i ew. specyficznych rozwiązań stosowanych przez danego producenta.

Jak działa nasz kalkulator opon? Do obliczeń potrzebna jest wysokość całej opony – najprościej ją uzyskać biorąc średnicę felgi opony oraz dwukrotność profilu i dodać do siebie. Jak obliczyć profil? Najprościej odczytać na oponie, jest to druga cyfra rozmiaru. Wbrew pozorom 55 nie oznacza centymetrów czy milimetrów, ale jest to procent od szerokości opony. Konfigurator opon bierze szerokość, mnoży przez profil i wyświetla wysokość koła w milimetrach. Nasza tabela rozmiaru opon zawiera wysokości wszystkich istniejących rozmiarów opon, wystarczy teraz tylko porównać je z uzyskanym wynikiem. Dzięki temu możliwe jest takie pokazanie wyników, aby zamienniki opon miały wysokość jak najbardziej zbliżoną do oryginału.

Jak konfigurator opon liczy wysokość koła
Jak konfigurator opon liczy wysokość koła

Inne czynniki do uwzględnienia przy zmianie rozmiaru opony

Przy doborze zamiennika opon trzeba rozważyć jeszcze kwestię indeksów. Najczęściej będziemy zamieniać opony z mniejszej felgi na większą ale czasami robi się to też w drugą stronę. Wtedy może się okazać, że wraz ze zmianą rozmiaru zmniejszył się nam indeks nośności czy prędkości opony. Oba te parametry są niezwykle ważne, bo odpowiadają za nasze bezpieczeństwo i powinny być bezwzględnie pilnowane. Osobną kwestią jest, że w wypadku opon letnich ustawodawca nałożył obowiązek zakładania opon z odpowiednimi do samochodu indeksami. Niedostosowanie się do przepisu grozi oczywiście mandatem.
A zatem indeks nośności musi być taki sam lub wyższy jak ten stosowany fabrycznie. Niedostosowanie się do tego wymogu grozi odkształcaniem się opony w trakcie jazdy i jej szybszym zużyciem. W skrajnej sytuacji może to doprowadzić do pęknięcia opony. W wypadku indeksu prędkości sytuacja wygląda podobnie, dodatkowo pojawia się również groźba ząbkowania opony.

Alternatywna metoda doboru zamienników opon

Nie wszystkie konfiguratory opon działają w oparciu o przedstawione powyżej założenia. System oparty na +1,5%/-2% ma tę wadę, że nie uwzględnia różnic w rozmiarach opon w zależności od producenta. Z tego powodu Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręcz (ETRTO) stworzyła zasadę +/-3% różnicy ale dla profilu razy dwa. Przykładowo, opona o rozmiarze 205/65 R15 – 205*0,65*2=266,5 mm. Dla tej opony zamiennikiem byłby rozmiar 215/60 R16.

Po co stosuje się zamienniki opon?

Słowniczek pojęć

Rozmiar opony – wartość odczytywana z opony, oznaczająca jej szerokość, wysokość oraz rozmiar felgi, na który opona jest zakładana. 205/55 R16 oznacza odpowiednio 205 mm szerokości, profil 55 (czyli wysokość gumy, wartość wyrażona w procentach) oraz średnicę felgi 16 cali.

Indeks prędkości – oznaczenie wskazujące maksymalną prędkość, z jaką porusza się pojazd. Zgodnie z polskim prawem indeks prędkości założonej opony musi być równy bądź wyższy jak wskazany przez producenta samochodu

Indeks nośności – informacja o tym ile w kilogramach jest w stanie udźwignąć jedna opona. Podobnie jak indeks prędkości wartość ta jest zależna od auta i musi być przestrzegana

Średnica felgi – wymiar wewnętrzny opon, informujący na jaką felgę można założyć daną oponę. Z tego wymiaru nie da się odczytać czy dana opona da się założyć na szerokość

Wysokość koła – wykorzystywana przy doborze zamienników opon, obliczana na podstawie średnicy felgi oraz podwojonej wysokości profilu. Założenie opony z inną wysokością niż fabryczna wywołuje przekłamania prędkościomierza

Wraz z ze zmianą szerokości opony i wysokości jej profilu zmienia się jej charakterystyka. Dobrze pokazuje to poniższy schemat. Im opona węższa tym ma mniejszą powierzchnię styku z asfaltem. Zatem taka opona będzie miała niższe opory toczenia niż jej szersza wersja. Ale konsekwencją tego jest fakt, że im mniejsze opory toczenia tym mniejsze tarcie a więc trudniej się zatrzymać, droga hamowania jest dłuższa.

Podobnie im szersza opona tym lepiej też zachowuje się w zakrętach, mając większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Szersza opona również mocniej hałasuje z uwagi na większe tarcie. Innymi słowy, wykorzystując zamienniki opon coś zyskujemy ale i coś tracimy.

A co z wysokością (profilem)? Jeżeli mamy więcej gumy i powietrza to opona zapewnia większy komfort, lepiej wybiera nierówności, a także nieco lepiej chroni felgę przy wpadnięciu w dziurę. Ale duży „balon” powoduje też, że boki opony są bardziej miękkie i przy wchodzeniu w zakręty samochód może nieco pływać. Nie dziwi zatem, że do dużych limuzyn montuje się wysokie opony a do samochodów sportowych jak najniższe i najszersze. Po prostu wyższa opona a raczej powietrze w niej zawartej działa jak amortyzator.

Plusy zastosowania szerszych opon

  • poprawa przyczepności na suchej nawierzchni
  • lepsza reakcyjność (reakcja na ruch kierownicą)
  • precyzja prowadzenia przy wyższych prędkościach
  • krótsza droga hamowania

Minusy zastosowania szerszych opon

  • zwiększone opory toczenia
  • pogorszenie komfortu jazdy (przez niższy profil opony)
  • większe ryzyko uszkodzenia boku opony i felgi
  • gorsze odprowadzenie wody i zwiększone ryzyko aquaplaningu
Zamienniki opon
Zamienniki opon – wady i zalety

Jeżeli chodzi o to, do jakich samochodów można stosować zamienniki to tutaj nie ma ograniczeń. Czasami nawet okaże się, że kierowca nie ma wyboru. Niektóre samochody sportowe mają tak niepopularny rozmiar opon, że nie można do nich dobrać ogumienia na zimę. Wtedy bierze się kalkulator rozmiaru opony i na jego podstawie dobiera właściwy i występujący rozmiar.

Zupełnie inna kwestia to cena. Tutaj zasada jest dosyć prosta – im bardziej popularny rozmiar tym tańsze są opony. Dzieje się tak dlatego, że na najbardziej popularne rozmiary firmy produkują najwięcej opon i jest największa konkurencja. Jeżeli zmienimy rozmiar z 205/55 R16 na 205/50 R 17 to musimy się liczyć z większym kosztem (mimo że opona jest zbudowana z mniejszej ilości gumy), podobnie jest w wypadku, gdy wybieramy tą samą felgę, ale chcemy mieć np. szerszą oponę.

Poniżej tabela zamienników opon dla wszystkich istniejących rozmiarów opon

Felgi 12 cali

Felgi 13 cali

Felgi 14 cali

Felgi 15 cali

Felgi 16 cali

Felgi 17 cali

Felgi 18 cali

Felgi 19 cali

Felgi 20 cali

Felgi 21 cali

Źródła:

Świat opon 2/2016