Dla wielu kierowców nie ma nic bardziej przerażającego niż nagły wystrzał opony podczas jazdy autem. Kompletnie nieoczekiwana zmiana warunków jazdy może drastycznie wpłynąć na kontrolę nad pojazdem. Rozerwanie opony podczas jazdy uwalnia ogromne siły, które są wystarczające aby zdestabilizować zarówno pojazd osobowy, ciężarowy jak i stosunkowo niewielki motocykl. Wiedząc, co zrobić, gdy dojdzie do rozerwania opony można zapobiec poważnemu wypadkowi. Dobrą wiadomością jest to, że wystrzał opon podczas jazdy nie jest już tak powszechnym zjawiskiem jak kiedyś, jednak nadal występuje i bywa naprawdę niebezpieczny. Nasz zespół zebrał dla was kilka wskazówek, które pokażą Wam, jak reagować podczas wystrzału opony w czasie jazdy.
Wybuch opony w pędzącym samochodzie to zjawisko wyjątkowo niebezpieczne. Pomimo znacznego postępu w zakresie poprawy bezpieczeństwa i konieczności montażu czujników TPMS w nowych pojazdach wystrzał opony podczas jazdy jest nadal dość istotnym problemem. Należy pamiętać, że wystrzał opony dla kierującego jest zawsze zdarzeniem zaskakującym. Przy prędkościach autostradowych wszystko dzieje się bardzo szybko przez co czasu na odpowiednią reakcję jest bardzo mało. Kiedy dojdzie do wystrzału opony może minąć niewiele ponad ¼ sekundy, zanim pojazd stanie się trudny do opanowania. 250 – 300 ms to bardzo mało czasu na reakcję dla porównania przybliżony czas mrugnięcia oka zamyka się w przedziale 100 – 400 ms. W takich warunkach wiele zależy od reakcji kierującego, poniżej kilka wskazówek do zapamiętania, które mogą pomóc w utrzymani kontroli nad pojazdem.
Dlaczego dochodzi do wystrzału opony?
Najczęściej do zdarzeń tego typu dochodzi w okresie od połowy maja do początku października. Powód, dla którego więcej opon strzela właśnie w tym okresie, jest prosty. Od późnej wiosny do wczesnej jesieni temperatura jest najwyższa, jest to też moment kiedy podróżujemy najwięcej często z dużym bagażem. Pierwszą grupą czynników są uszkodzenia wywołane przez najechanie na twardy lub ostry przedmiot. Drugą grupę stanowią długotrwałe zaniedbania przede wszystkim jazda na niedopompowanych oponach i brak regularnej kontroli opon pod kątem zużycia, a także nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących indeksów prędkości i nośności. Niskie ciśnienie w oponach to najprostszy sposób aby doprowadzić do uszkodzenia opony. To właśnie powietrze w oponach pozwala przenosić ciężar pojazdu, a bez odpowiedniego ciśnienia wewnętrzne komponenty budujące oponę mogą się wyginać, naprężać poza wyznaczone granice, aż w końcu osłabną i zawiodą w najmniej oczekiwanym momencie.
Jakie dźwięki towarzyszą rozerwaniu opony?
Podczas wystrzału opony można spodziewać się różnych dźwięków w zależności od sytuacji. Po pierwsze, możesz usłyszeć głośny huk przypominający wystrzał z broni palnej, który odbija się echem we wnętrzu pojazdu. Kolejnym charakterystycznym dźwiękiem jest odgłos powietrza uciekającego z opony. Na koniec usłyszeć możemy powtarzające się dźwięki opróżnionej z powietrza opony uderzającej o nawierzchnię.
Co czuje kierowca podczas wystrzału opony?
Kiedy opona eksploduje podczas jazdy, w pierwszej kolejności poczuć można jak pojazd zwalnia, a następnie jak jest znoszony w kierunku uszkodzonej opony. Niezależnie od tego czy rozerwaniu uległa przednia czy tylna opona, zachowanie kierowcy powinno być podobne w obu sytuacjach.
Jak się zachować podczas wystrzału opony?
Według ekspertów ds. bezpieczeństwa, istnieje kilka ważnych elementów o których należy pamiętać w momencie rozerwania opony:
- staraj się nie wpadać w panikę,
- trzymaj mocno kierownicę dwoma rękoma, co pozwoli na szybką i zdecydowaną reakcję przy wystrzale opony,
- nie zdejmuj gwałtownie nogi z gazu. Wręcz przeciwnie, eksperci zalecają delikatne zwiększenie prędkości co może pomóc w odzyskaniu przyczepności i opanowaniu niestabilnego pojazdu,
- nie naciskaj pedału hamulca to jedna z gorszych decyzji jakie można podjąć w takiej sytuacji,
- pozwól aby samochód wytracił stopniowo prędkość,
- jeżeli doszło do rozerwania przedniej opony można spróbować delikatnie zaciągnąć hamulec ręczny,
- kiedy auto zwolni do bezpiecznej prędkości zjedź na pobocze,
- włącz światła awaryjne.
Kiedy udało ci się oponować pojazd i skutecznie go zatrzymać wysiądź z niego i sprawdź czy na pewno bezpiecznie zjechałeś z drogi i nie narażasz się na niebezpieczeństwo. Włącz światła awaryjne, aby ostrzec innych kierowców i ustaw trójkąt ostrzegawczy. Jeśli zmiana opony w miejscu, w którym się znajdujesz jest niebezpieczna, lub nie masz pewności, w jaki sposób to zrobić, wezwij pomoc drogową.
Czy można zapobiec rozerwaniu opony?
Dobra wiadomość jest taka, że wielu tego typu zderzeniom można zapobiec. Większość z nich ma miejsce od maja do października, kiedy powierzchnia drogi jest nagrzana, co w połączeniu z przeciążonym pojazdem i nadmiernie zużytym bieżnikiem może przyczynić się do wystrzału opony. Bardzo ważne jest wyrobienie w sobie rutyny okresowego kontrolowania opon w naszym pojeździe:
- sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach raz na dwa tygodnie. W ten sposób wykryjesz nawet niewielkie uszkodzenie opony, które w przyszłości może być powodem wystrzału,
- stosuj wysokiej jakości opony znanych marek. Unikaj używanych i bieżnikowanych opon,
- monitoruj zużycie bieżnika,
- jeżeli twoje opony maja więcej niż 5 lat powinieneś rozważyć ich wymianę. Im starsze i bardziej zużyte opony tym większe prawdopodobieństwo pęknięcia opony podczas jazdy,
- nie przeciążaj pojazdu. Przed podróżą upewni się, że nie została przekroczona wartość dotycząca nośności opony i ładowności pojazdu,
- jeśli twój samochód wyposażony jest w źle dobrane kołpaki, pozbądź się ich. Niektóre z nich mogą ocierać się o ścianę boczną opony podczas jazdy i w konsekwencji uszkodzić ją,
- podczas dłuższej podróży zaleca się niewielką przerwę po 90 – 120 minutach jazdy. Pozwoli ona nie tylko odpocząć kierowcy, ale także sprawi że opony się wychłodzą.
Dodaj komentarz
2 komentarzy do "Wystrzał opony podczas jazdy"
Ja sam wystrzału nie miałem, ale za spotkało to mojego brata, więc szczegóły znam. Naprawdę nic przyjemnego :/ Wiele osób odruchowo zaczyna w tej sytuacji na maxa hamować, a tutaj są jednak nieco inne zalecenia, warto o tym wiedzieć!
Sam miałem taki wystrzał… Na szczęście wszystko przy małej prędkości. Z racji iż auto było już leciwe poszło na żyletki… Ale to nauczyło mnie iż na takich rzeczach się nie oszczędza bo to nasze bezpieczeństwo.