Testy opon zimowych w branży oponiarskiej są niezwykle cenione przez konsumentów. Dlatego wiele różnych instytucji (w szczególności niemieckich) prześciga się w ich przygotowywaniu licząc na zainteresowanie internautów i co tu dużo ukrywać koncernów oponiarskich. Testy opon zimowych ADAC od lat wskazują kierowcą które z opon warto są ich zainteresowania, chociaż trzeba przyznać, że czasami warto się mocniej zastanowić nad zagadnieniem.
- Test opon zimowych 2014 ADAC dla rozmiaru 195/65 R15
- Test opon zimowych 2014 ACE dla rozmiaru 205/55 R16
- Test opon zimowych 2014 dla rozmiaru 225/50 R17
- Podsumowanie – najlepsze opony zimowe
- Za najlepsze opony zimowe 2014 uznaliśmy
To, że określona opona wygrała w teście nie znaczy, że dla nas będzie najlepsza. Przykładowo, zwycięzcą testu został Continental TS850 – świetna opona, ale na głębokim śniegu lepszy będzie Nokian Tyres, który nawet nie znalazł się w tym teście.
Za najlepsze opony zimowe 2014 uznaliśmy Nokiana WR D3, Continentala ContiWinterContact TS850 i Dunlopa WinterSport 4D – zapraszamy do lektury dlaczego!
Jak wygląda tegoroczny test ADAC opon zimowych 195/65 R15? Testerzy wzięli pod uwagę takie kryteria jak zachowanie na różnego typu nawierzchniach ale także ścieralność (czyli jak szybko się zużyje) i zużycie paliwa. Jak pisaliśmy w artykule o etykietach unijnych opony potrafią podnosić zużycie paliwa nawet o 0,5 litra na 100 kilometrów.
Dlatego przy wyborze opon oprócz bezpieczeństwa warto wziąć pod uwagę także ekonomię, okazuje się, że płacąc za opony klasy premium możemy w skali roku zapłacić tyle samo jak za opony budżetowe.
Test opon zimowych 2014 ADAC dla rozmiaru 195/65 R15:
Nazwa opony | Ocena ogólna | Sucho | Mokro | Śnieg | Lód | Głośność | Zużycie paliwa | Ścieralność |
Continental ContiWinterContact TS850 | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Bardzo dobra |
Bridgestone LM 001 | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Dunlop SP Winter Sport 4D | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Semperit Speed-Grip 2 | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Uniroyal MS Plus 77 | Średnie | Średnie | Średnie | Średnie | Średnie | Słabe | Dobre | Dobre |
Yokohama W.Drive V905 | Średnie | Dobre | Średnie | Dobre | Dobre | Słabe | Dobre | Dobre |
Michelin Alpin 5 | Średnie | Średnie | Dobre | Dobre | Dobre | Słabe | Dobre | Dobre |
Hankook Winter i*cept RS | Średnie | Dobre | Średnie | Średnie | Dobre | Słabe | Dobre | Dobre |
Pirelli Snowcontrol III | Średnie | Średnie | Średnie | Dobre | Dobre | Słabe | Dobre | Dobre |
Kleber Krisalp HP2 | Średnia | Dobra | Średnia | Średnia | Dobra | Słaba | Dobra | Bardzo dobra |
Matador MP92 Sibir Snow | Słaba | Dobra | Słaba | Dobra | Średnia | Średnia | Dobra | Dobre |
Achilles Winter 101 | Niedostateczna | Słaba | Niedostateczna | Słaba | Słaba | Słaba | Dobra | Dobra |
Co dziwi w tym teście? Brakuje Nokianów WR D3, które ostatnio zdobył pierwsze miejsce w teście robionym przez GTU. Brakuje Goodyearów Ultra Grip 9, Pirelli Sottozero III. Dziwi wyjątkowo dobra pozycja Semperitów, chociaż ten bieżnik jest dosyć udany. Warto wyniki porównać z testami innych magazynów i instytucji – dzięki temu widać, że Conti TS850 to najlepsze opony zimowe i najbardziej uniwersalne i zakup tego ogumienia to strzał w dziesiątkę.
Nieco inaczej przedstawiają się wyniki testu zorganizowanego przez Auto Club Europa (ACE) w 2014 roku. Samochodem testowym był VW Golf, a rozmiar opon to 205/55 R 16.
Test opon zimowych 2014 ACE dla rozmiaru 205/55 R16:
Nazwa opony | Ocena ogólna (260) | Właściwości zimowe (80) | Mokro (80) | Sucho (60) | Zużycie paliwa (40) |
Nokian WR D3 | 219 | 72 | 64 | 50 | 33 |
Continental ContiWinterContact TS850 | 205 | 62 | 68 | 45 | 30 |
Goodyear UltraGrip 9 | 204 | 62 | 64 | 45 | 33 |
Dunlop SP Winter Sport 4D | 202 | 58 | 62 | 49 | 33 |
Semperit Speed-Grip 2 | 199 | 65 | 58 | 43 | 33 |
Hankook Winter i*cept RS W442 | 196 | 56 | 61 | 47 | 32 |
Pirelli Winter 190 Snowcontrol III | 196 | 60 | 58 | 48 | 30 |
Vredestein Snotrac 5 | 193 | 69 | 52 | 46 | 26 |
Bridgestone Blizzak LM-32 | 192 | 57 | 62 | 45 | 28 |
Kumho I`Zen KW 23 | 188 | 54 | 59 | 43 | 32 |
Na pierwszy rzut oka widać, że Nokian Tyres, który nie znalazł się w wcześniejszym teście ADAC, wygrał tym razem ze sporym zapasem punktów. Dobre miejsce ma Continental, który w obu rankingach zajął 1 i 2 miejsce. Jest to bardzo udana konstrukcja, może nieco za miękka do sportowego samochodu, ale do małej limuzyny czy rodzinnego samochodu jak znalazł.
Hankook i Pirelli w obu zestawieniach nieco dalej, ale nadal są to dobre opony, na których nikt się nie zawiedzie. Przy czym Hankook jest o kilkadziesiąt złotych tańszy, a różnicy dużej nie ma. Dobra pozycja Semperita w połowie obu testów pokazuje, że jest to opona godna rozważenia, zwłaszcza że jest w bardzo korzystnej cenie. Nawet Kumho, które robi przede wszystkim dobre opony letnie nie wypadło jakoś fatalnie.
Test opon zimowych 2014 dla rozmiaru 225/50 R17:
Nazwa opony | Ocena ogólna | Sucho | Mokro | Śnieg | |
Michelin Alpin A4 | Bardzo dobre | 1- | 2+ | 2 | |
Dunlop SP Winter Sport 4D | Bardzo dobre | 1 | 1- | 2 | |
Nokian WR D3 | Bardzo dobre | 2+ | 2 | 2+ | |
Continental ContiWinterContact TS850 | Bardzo dobre | 1- | 1- | 2- | |
Goodyear UltraGrip 8 Performance | Polecane | 1 | 1- | 2 | |
Bridgestone Blizzak LM-32S | Polecane | 1- | 2+ | 2- | |
Pirelli Winter Sottozero 3 | Polecane | 1- | 2+ | 2 | |
Semperit Speed-Grip 2 | Polecane | 2+ | 2 | 2 | |
Hankook Winter i*cept RS W442 | Polecane | 2+ | 2- | 2 | |
Uniroyal MS plus 77 | Dobre | 1 | 2- | 3+ | |
Barum Polaris 3 | Dobre | 2+ | 3+ | 2- | |
Fulda Kristall Control HP | Dobre | 1 | 3+ | 3+ | |
Kumho I`ZEN KW 27 | Dobra | 2 | 2 | 3+ | |
Westlake SW608 | Dobre | 3+ | 2+ | 3+ | |
Goodride SW608 Snowmaster | Dostateczne | 3+ | 2+ | 3+ | |
Cooper WeatherMaster SA2 | Dostateczne | 2 | 2 | 3 |
Powyższy test potwierdza niejako dwa poprzednie – świetna dyspozycja Continentala i Nokian Tyres, dobre miejsca Dunlopów i Goodyearów. Szkoda trochę, że w teście nie wzięły udziału zeszłoroczne nowości czyli Michelin Alpin 5 i Goodyear UltraGrip 9, ale nie można mieć wszystkiego.
Dla rozmiaru 225/50 R17 przygotowaliśmy osobny artykuł z większą ilością testów, zerknijcie: Test opon zimowych 225/50 R 17
Zgodnie z poprzednimi testami niektóre opony nadal warte są zainteresowania, chociaż wypadły gorzej – Uniroyal, Fulda, czy Pirelli, to dobre konstrukcje, które w niektórych parametrach są nawet lepsze niż zwycięzcy, ale w ogólnym rozrachunku są nieco słabsze. Na pewno nie warto zawracać sobie głowy oponami, które znalazły się na końcu i ledwie przeszły test, korzystanie z nich zimą jest niezbyt bezpieczne. Najlepsze opony zimowe może nie są najtańsze, ale jeżeli mówimy o zdrowiu i bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać.
Podsumowanie – najlepsze opony zimowe
Możemy być zgodni, że kupno którejkolwiek z opony z oceną łączną Dobra lub Średnia jest bezpiecznym wyborem – te opony nie zawiodą. Oponami słabszymi (i co za tym idzie tańszymi) warto się zainteresować tylko, jeżeli cały sezon zimowy jeździmy w mieście – wtedy powinny nam wystarczyć (chyba że drogowcy znowu zaśpią).
Warto wspomnieć, że gdyby do testu stanęła popularna w Polsce Dębica czy Kormoran to nie należy się spodziewać czołowych pozycji – są to opony zdecydowanie słabsze. Z reguły radzimy dołożyć czasami dosłownie kilka złotych i kupić oponę z wyższego segmentu – zimą na pewno będzie bardziej bezpiecznie.
Za najlepsze opony zimowe 2014 uznaliśmy:
1 | Nokian WR D3 – to bez wątpienia świetna opona zimowa. Doskonała do jazdy po śniegu, jednak nieco za mocno hałasuje na suchej nawierzchni. Na srogie zimy najlepsza. |
|
2 | Continental ContiWinterContact TS850 – najlepsza opona do jazdy po mieście i błoci pośniegowym. Świetna na ocieplający się klimat i do miasta, a także w dłuższe trasy po Europie. |
|
3 | Dunlop WinterSport 4D – konstrukcja równie udana jak Continental, może nieco twardsza i bardziej do szybkich samochodów niż luksusowych limuzyn. Na głębokie śniegi lepszy Nokian |
Artykuł powstał przy współpracy:
Dodaj komentarz
Bądź pierwszy!