Testy opon zimowych 2014 (ADAC, ACE)

Testy opon zimowych w branży oponiarskiej są niezwykle cenione przez konsumentów. Dlatego wiele różnych instytucji (w szczególności niemieckich) prześciga się w ich przygotowywaniu licząc na zainteresowanie internautów i co tu dużo ukrywać koncernów oponiarskich. Testy opon zimowych ADAC od lat wskazują kierowcą które z opon warto są ich zainteresowania, chociaż trzeba przyznać, że czasami warto się mocniej zastanowić nad zagadnieniem.

  1. Test opon zimowych 2014 ADAC dla rozmiaru 195/65 R15
  2. Test opon zimowych 2014 ACE dla rozmiaru 205/55 R16
  3. Test opon zimowych 2014 dla rozmiaru 225/50 R17
  4. Podsumowanie – najlepsze opony zimowe
  5. Za najlepsze opony zimowe 2014 uznaliśmy

To, że określona opona wygrała w teście nie znaczy, że dla nas będzie najlepsza. Przykładowo, zwycięzcą testu został Continental TS850 – świetna opona, ale na głębokim śniegu lepszy będzie Nokian, który nawet nie znalazł się w tym teście.

Za najlepsze opony zimowe 2014 uznaliśmy Nokiana WR D3, Continentala ContiWinterContact TS850 i Dunlopa WinterSport 4D – zapraszamy do lektury dlaczego!

Jak wygląda tegoroczny test ADAC opon zimowych 195/65 R15? Testerzy wzięli pod uwagę takie kryteria jak zachowanie na różnego typu nawierzchniach ale także ścieralność (czyli jak szybko się zużyje) i zużycie paliwa. Jak pisaliśmy w artykule o etykietach unijnych opony potrafią podnosić zużycie paliwa nawet o 0,5 litra na 100 kilometrów.

Dlatego przy wyborze opon oprócz bezpieczeństwa warto wziąć pod uwagę także ekonomię, okazuje się, że płacąc za opony klasy premium możemy w skali roku zapłacić tyle samo jak za opony budżetowe.

Test opon zimowych 2014 ADAC dla rozmiaru 195/65 R15:

Nazwa opony Ocena ogólna Sucho Mokro Śnieg Lód Głośność Zużycie paliwa Ścieralność
Continental ContiWinterContact TS850 Dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Bardzo dobra
Bridgestone LM 001 Dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Dunlop SP Winter Sport 4D Dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Semperit Speed-Grip 2 Dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Uniroyal MS Plus 77 Średnie Średnie Średnie Średnie Średnie Słabe Dobre Dobre
Yokohama W.Drive V905 Średnie Dobre Średnie Dobre Dobre Słabe Dobre Dobre
Michelin Alpin 5 Średnie Średnie Dobre Dobre Dobre Słabe Dobre Dobre
Hankook Winter i*cept RS Średnie Dobre Średnie Średnie Dobre Słabe Dobre Dobre
Pirelli Snowcontrol III Średnie Średnie Średnie Dobre Dobre Słabe Dobre Dobre
Kleber Krisalp HP2 Średnia Dobra Średnia Średnia Dobra Słaba Dobra Bardzo dobra
Matador MP92 Sibir Snow Słaba Dobra Słaba Dobra Średnia Średnia Dobra Dobre
Achilles Winter 101 Niedostateczna Słaba Niedostateczna Słaba Słaba Słaba Dobra Dobra

Co dziwi w tym teście? Brakuje Nokianów WR D3, które ostatnio zdobył pierwsze miejsce w teście robionym przez GTU. Brakuje Goodyearów Ultra Grip 9, Pirelli Sottozero III. Dziwi wyjątkowo dobra pozycja Semperitów, chociaż ten bieżnik jest dosyć udany. Warto wyniki porównać z testami innych magazynów i instytucji – dzięki temu widać, że Conti TS850 to najlepsze opony zimowe i najbardziej uniwersalne i zakup tego ogumienia to strzał w dziesiątkę.

Nieco inaczej przedstawiają się wyniki testu zorganizowanego przez Auto Club Europa (ACE) w 2014 roku. Samochodem testowym był VW Golf, a rozmiar opon to 205/55 R 16.

Test opon zimowych 2014 ACE dla rozmiaru 205/55 R16:

Nazwa opony Ocena ogólna (260) Właściwości zimowe (80) Mokro (80) Sucho (60) Zużycie paliwa (40)
Nokian WR D3 219 72 64 50 33
Continental ContiWinterContact TS850 205 62 68 45 30
Goodyear UltraGrip 9 204 62 64 45 33
Dunlop SP Winter Sport 4D 202 58 62 49 33
Semperit Speed-Grip 2 199 65 58 43 33
Hankook Winter i*cept RS W442 196 56 61 47 32
Pirelli Winter 190 Snowcontrol III 196 60 58 48 30
Vredestein Snotrac 5 193 69 52 46 26
Bridgestone Blizzak LM-32 192 57 62 45 28
Kumho I`Zen KW 23 188 54 59 43 32

Na pierwszy rzut oka widać, że Nokian, który nie znalazł się w wcześniejszym teście ADAC, wygrał tym razem ze sporym zapasem punktów. Dobre miejsce ma Continental, który w obu rankingach zajął 1 i 2 miejsce. Jest to bardzo udana konstrukcja, może nieco za miękka do sportowego samochodu, ale do małej limuzyny czy rodzinnego samochodu jak znalazł.

Hankook i Pirelli w obu zestawieniach nieco dalej, ale nadal są to dobre opony, na których nikt się nie zawiedzie. Przy czym Hankook jest o kilkadziesiąt złotych tańszy, a różnicy dużej nie ma. Dobra pozycja Semperita w połowie obu testów pokazuje, że jest to opona godna rozważenia, zwłaszcza że jest w bardzo korzystnej cenie. Nawet Kumho, które robi przede wszystkim dobre opony letnie nie wypadło jakoś fatalnie.

Porównanie opon zimowych

Test opon zimowych 2014 dla rozmiaru 225/50 R17:

Nazwa opony Ocena ogólna Sucho Mokro Śnieg
Michelin Alpin A4 Bardzo dobre 1- 2+ 2
Dunlop SP Winter Sport 4D Bardzo dobre 1 1- 2
Nokian WR D3 Bardzo dobre 2+ 2 2+
Continental ContiWinterContact TS850 Bardzo dobre 1- 1- 2-
Goodyear UltraGrip 8 Performance Polecane 1 1- 2
Bridgestone Blizzak LM-32S Polecane 1- 2+ 2-
Pirelli Winter Sottozero 3 Polecane 1- 2+ 2
Semperit Speed-Grip 2 Polecane 2+ 2 2
Hankook Winter i*cept RS W442 Polecane 2+ 2- 2
Uniroyal MS plus 77 Dobre 1 2- 3+
Barum Polaris 3 Dobre 2+ 3+ 2-
Fulda Kristall Control HP Dobre 1 3+ 3+
Kumho I`ZEN KW 27 Dobra 2 2 3+
Westlake SW608 Dobre 3+ 2+ 3+
Goodride SW608 Snowmaster Dostateczne 3+ 2+ 3+
Cooper WeatherMaster SA2 Dostateczne 2 2 3

Powyższy test potwierdza niejako dwa poprzednie – świetna dyspozycja Continentala i Nokiana, dobre miejsca Dunlopów i Goodyearów. Szkoda trochę, że w teście nie wzięły udziału zeszłoroczne nowości czyli Michelin Alpin 5 i Goodyear UltraGrip 9, ale nie można mieć wszystkiego.

Dla rozmiaru 225/50 R17 przygotowaliśmy osobny artykuł z większą ilością testów, zerknijcie: Test opon zimowych 225/50 R 17

Zgodnie z poprzednimi testami niektóre opony nadal warte są zainteresowania, chociaż wypadły gorzej – Uniroyal, Fulda, czy Pirelli, to dobre konstrukcje, które w niektórych parametrach są nawet lepsze niż zwycięzcy, ale w ogólnym rozrachunku są nieco słabsze. Na pewno nie warto zawracać sobie głowy oponami, które znalazły się na końcu i ledwie przeszły test, korzystanie z nich zimą jest niezbyt bezpieczne. Najlepsze opony zimowe może nie są najtańsze, ale jeżeli mówimy o zdrowiu i bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać.

Podsumowanie – najlepsze opony zimowe

Możemy być zgodni, że kupno którejkolwiek z opony z oceną łączną Dobra lub Średnia jest bezpiecznym wyborem – te opony nie zawiodą. Oponami słabszymi (i co za tym idzie tańszymi) warto się zainteresować tylko, jeżeli cały sezon zimowy jeździmy w mieście – wtedy powinny nam wystarczyć (chyba że drogowcy znowu zaśpią).

Warto wspomnieć, że gdyby do testu stanęła popularna w Polsce Dębica czy Kormoran to nie należy się spodziewać czołowych pozycji – są to opony zdecydowanie słabsze. Z reguły radzimy dołożyć czasami dosłownie kilka złotych i kupić oponę z wyższego segmentu – zimą na pewno będzie bardziej bezpiecznie.

Za najlepsze opony zimowe 2014 uznaliśmy:

1 Nokian-WR-D3 Nokian WR D3 –
to bez wątpienia świetna opona zimowa. Doskonała do jazdy po śniegu, jednak nieco za mocno hałasuje na suchej nawierzchni. Na srogie zimy najlepsza.
2 ContiWinterContact-TS-850 Continental ContiWinterContact TS850 –
najlepsza opona do jazdy po mieście i błoci pośniegowym. Świetna na ocieplający się klimat i do miasta, a także w dłuższe trasy po Europie.
3 SP-Wintersport-4D-3-4_tcm2086-112186 Dunlop WinterSport 4D –
konstrukcja równie udana jak Continental, może nieco twardsza i bardziej do szybkich samochodów niż luksusowych limuzyn. Na głębokie śniegi lepszy Nokian

Artykuł powstał przy współpracy:

Sklep z oponami

Przemysław Durczak Przemysław Durczak (48 Posts)

Z zamiłowania fotograf i fan szybkich samochodów. Specjalista od wszelkich zagadnień technicznych i nowinek branżowych.


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz