Układ hamulcowy samochodu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, a jego awarie mogą wiązać się ze śmiertelnym zagrożeniem dla kierowcy, pasażerów i innych użytkowników drogi. Warto więc poznać przynajmniej podstawowe informacje na jego temat i dowiedzieć się, jakie jego awarie są najczęściej spotykane.
Sprawnie działający układ hamulcowy umożliwia regulację prędkości oraz zatrzymania samochodu, a to z kolei w największej mierze wpływa bezpieczeństwo podróży. Ze względu na skuteczność i stosunkowo niską awaryjność, w produkowanych dziś autach stosuje się przede wszystkim hamulce tarczowe i to właśnie na nich skupimy się w naszym poradniku. W kolejnych akapitach wyjaśniamy, jak konkretnie działają, jakie elementy wchodzą w ich skład oraz jakie awarie układu hamulcowego zdarzają się najczęściej.
Jak działają hamulce w samochodzie? Wszystko co musisz wiedzieć o tym układzie
Hamulce tarczowe zastąpiły stosowane wcześniej hamulce bębnowe. W porównaniu z nimi, tarczówki są mniej awaryjne, a jednocześnie zapewniają dużo większą siłę hamowania, która z kolei przekłada się na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Hamulce tarczowe doskonale sprawdzają się nawet w intensywnej eksploatacji, a wymiana tarcz hamulcowych oraz inne naprawy i prace serwisowe są w ich przypadku znacznie mniej skomplikowane. Ważnym atutem tego rozwiązania jest też mniejsza skłonność do przegrzewania.
Układ hamulcowy – elementy. Zaciski hamulcowe, klocki hamulcowe i pozostałe części
Jak działa układ hamulcowy w twoim aucie? Zanim przejdziemy do omówienia zasady jego działania, należy dowiedzieć się, jak wygląda budowa układu hamulcowego. W standardowej wersji w jego skład wchodzą:
- pedał hamulca:
- płyn hamulcowy:
- pompa hamulcowa:
- urządzenie do zwiększania ciśnienia płynu:
- układ wspomagania nagłego hamowania:
- przewody hamulcowe:
- zaciski odpowiedzialne za docisk klocków do tarczy hamulcowej
- klocki hamulcowe:
- komplet tarcz hamulcowych
W razie awarii poszczególnych podzespołów, możecie wyposażyć się w części do układu hamulcowego w InterCars.
Tarcze hamulcowe – jak działają? Co dzieje się, gdy naciskasz pedał hamulca?
Skoro znamy już elementy układu hamulcowego, możemy przejść do wyjaśniania, jak działają hamulce tarczowe. To, co następuje po naciśnięciu pedału hamulca można streścić w kilku punktach:
- tłoczenie płynu przez pompę hamulcową;
- dedykowane urządzenie zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego;
- ruch płynu przez przewody – najpierw przez sztywne, a następnie elastyczne – aż do tłoczków zacisków;
- wysunięcie tłoczka w wyniku działania wysokiego ciśnienia płynu;
- dociśnięcie klocka do tarczy hamulcowej;
- tarcie klocka o tarcze zatrzymuje lub spowalnia koło, z którym ta jest sztywno połączona. Efekt uzależniony jest od siły działania zacisku.
Sztywne i elastyczne przewody hamulcowe. Droga płynu hamulcowego do zacisków hamulcowych
By układ hamulcowy mógł zadziałać, konieczne jest przetransportowanie płynu podciśnieniem aż do zacisków klocków. Za to zadanie odpowiadają przewody hamulcowe. Na odcinku bliższym pompy są one sztywne i wykonane z metalu, a ich zadaniem jest rozprowadzenie płynu na wszystkie koła. Zazwyczaj kończą się na linii podwozia. Od tego momentu do zacisku płyn płynie elastycznymi, zrobionymi ze zbrojonej gumy przewodami. Przewody i inne elementy hamulców tarczowych możecie kupić na https://intercars.pl/szukaj/hamulce-tarczowe-11401/.
Skorodowanie tłoczków w zaciskach hamulcowych i inne częste uszkodzenia układu hamulcowego
Na koniec omówmy najczęstsze usterki układu hamulcowego. Niska skuteczność hamowania może być skutkiem rozmaitych awarii, takich jak:
- uszkodzenie klocków i tarcz hamulcowych
- zawodnienie płynu hamulcowego
- wycieki płynu hamulcowego
- obniżone ciśnienie płynu hamulcowego
Dodaj komentarz
Bądź pierwszy!