Kiedy na rynek wprowadzono etykiety unijne wszyscy liczyli, że na ich podstawie łatwiej będzie dokonać wyboru najlepszy opon. Jednak szybko się okazało, że możliwe jest stworzenie opony, która będzie miała dobre parametry na etykiecie a w rzeczywistości będzie słaba.
- Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 175/65 R 14
- Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 195/65 R 15
- Test opon letnich w rozmiarze 215/55 R 16
- Nasi zwycięzcy
Dlatego nadal dużą wagę przywiązuje się do testów opon, które w nieco bardziej kompleksowy sposób pokazują co dana opona potrafi a co nie. Testy opon letnich i różne rankingi w 2014 roku przeprowadzało między innymi niemieckie ADAC i to właśnie od nich proponuję zacząć szukanie idealnych opon dla siebie. Testy opon letnich z 2015 roku możecie przejrzeć tutaj.
Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 175/65 R 14:
Nazwa opony | Ocena ogólna | Sucho | Mokro | Komfort | Opory toczenia | Trwałość |
Continental ContiEcoContact 5 | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Bardzo dobra |
Hankook Kinergy eco K425 | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Dobra | Dobra |
Pirelli Cinturato P1 Verde | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Bridgestone EP150 | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Falken Sincera SN832 EC | Bardzo dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Dobra |
Nokian Line | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Firestone Multihawk | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Michelin Energy Saver+ | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Bardzo dobra |
Barum Brillantis 2 | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Vredestein T-Trac 2 | Dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Bardzo dobra |
Goodyear Efficientgrip Compact | Dobra | Dobra | Średnia | Średnia | Dobra | Dobra |
Semperit Comfort-Life 2 | Dobra | Dobra | Średnia | Średnia | Bardzo dobra | Dobra |
Avon ZT5 | Średnia | Średnia | Średnia | Słaba | Dobra | Dobra |
Dębica Passio 2 | Nie polecany | Dobra | Bardzo słaba | Słaba | Dobra | Bardzo dobra |
Kormoran Impulser B2 | Nie polecany | Dobra | Bardzo słaba | Średnia | Dobra | Dobra |
Kleber Dynaxer HP3 | Nie polecany | Dobra | Bardzo słaba | Średnia | Bardzo dobra | Bardzo dobra |
Już na pierwszy rzut oka widać, że bardzo popularne (i bardzo tanie) Dębice i Kormorany są odradzane przez testerów ADAC – w zasadzie zaważyła na tym ocena zachowania na mokrej nawierzchni (hamowanie, aquaplaning, skręcanie na mokrej nawierzchni). Zwraca też uwagę wyrównany poziom czołówki. Wiem, pewnie ktoś zaraz powie, że Continental zapłacił ADAC za test opon a Kormorana na to nie stać.
Ok, zobaczmy wyniki rankingu dla innego rozmiaru tej samej organizacji. Testy opon letnich przygotowują jeszcze inne organizacje czy czasopisma, chociażby GTU czy Auto Zeitung, ale te od ADAC najbardziej mnie przekonują metodyką.
Chociaż w tym wypadku dla każdego coś miłego. Doradzając klientom kieruję się nie tylko własnymi doświadczeniami, czy opiniami moich klientów, ale także właśnie testami. Najczęściej jest tak, że dobre opinie idą w parze z wygranymi w testach. A powiedzmy sobie wprost, jeżeli dany bieżnik jest w top 5 wszystkich testów, to coś musi być na rzeczy.
Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 195/65 R 15:
Nazwa opony | Ocena ogólna | Sucho | Mokro | Komfort | Opory toczenia | Trwałość |
Goodyear Efficientgrip Performance | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Słaba | Bardzo dobra | Dobra |
Dunlop SP Sport Bluresponse | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Dobra |
Hankook Kinergy eco K425 | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Słaba | Dobra | Dobra |
Fulda Ecocontrol HP | Bardzo dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Bardzo dobra |
Nokian Line | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Pirelli Cinturato P1 Verde | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Słaba | Dobra | Dobra |
Vredestein Sportrac 5 | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Semperit Speed-Life | Dobra | Dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Dobra |
Kumho EcowinG ES01 KH27 | Dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Dobra |
Yokohama BluEarth AE01 | Dobra | Bardzo dobra | Dobra | Dobra | Dobra | Dobra |
Michelin Saver+ | Dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Bardzo dobra | Bardzo dobra |
Bridgestone T001 | Dobra | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Średnia |
Continental ContiPremiumContact 5 | Dobra | Bardzo dobra | Bardzo dobra | Średnia | Dobra | Średnia |
Nexen N blue ECO | Dobra | Dobra | Średnia | Średnia | Bardzo dobra | Średnia |
High Performer Sport HS3 | Dobra | Średnia | Średnia | Średnia | Dobra | Dobra |
Apollo Alnac 4G | Średnia | Bardzo dobra | Dobra | Średnia | Dobra | Średnia |
Federal Formoza FD2 | Nie polecana | Średnia | Bardzo słaba | Średnia | Bardzo dobra | Dobra |
Po weryfikacji tego testu pojawia nam się nieco inny obraz, prawda? Continental nie jest już najlepszy, przy czym test wykazał, że ma bardzo dobre właściwości trakcyjne, punkty stracił na komforcie i trwałości.
I teraz co z tego wynika? Jeżeli weźmiemy pod uwagę testy i etykiety jednocześnie to możemy wybrać opony, które z dużą dozą prawdopodobieństwa spełnią nasze oczekiwania. Zwłaszcza, że podobne wyniki pojawiły się w teście z 2013 roku.
Ok, ale pozostaje pytanie, które opony wybrać? Jak dla mnie na czele stawki w tym rozmiarze są Dunlopy SP Sport Bluresponse, Goodyeary Efficientgrip Performance i Pirelli P1 Cinturato Verde.
Nieco inaczej do testów podchodzi np. magazyn Auto Zeitung, który w 2013 roku przygotował swój:
Test opon letnich w rozmiarze 215/55 R 16
Nazwa opony | Suma punktów | Zachowanie na mokrej nawierzchni | Zachowanie na suchej nawierzchni |
Dunlop Sport Bluresponse | 262 | 135 | 127 |
Goodyear Efficientgrip Performance | 255 | 134 | 121 |
Continental ContiPremiumContact 5 | 241 | 122 | 119 |
Vredestein Sportrac 5 | 237 | 116 | 121 |
Bridgestone Turanza T001 | 234 | 118 | 116 |
Nokian Line | 224 | 118 | 106 |
Uniroyal RainExpert | 223 | 128 | 95 |
Michelin Primacy 3 | 218 | 97 | 121 |
Apollo Alnac 4G | 218 | 110 | 108 |
Hankook Ventus Prime 2 K115 | 215 | 109 | 106 |
Pirelli P7 Cinturato | 208 | 101 | 107 |
Falken ZIEX ZE914 EcoRun | 176 | 102 | 74 |
Nasi zwycięzcy
W kategorii mały i średnich samochodów chyba niekwestionowanym liderem będzie Dunlop Bluresponse. Świetna opona, która doskonale radzi sobie na mokrej nawierzchni, jest trwała i bardzo cicha. Bliskie drugie miejsce dla Goodyeara Efficientgrip Performance, trzecie miejsce dla Pirelli P7 Cinturato (mimo słabych not w ostatnim teście opon). Na kogo warto jeszcze spojrzeć? Na pewno na Hankooka. Marka może w Polsce brzmi jeszcze egzotycznie i kojarzy się raczej z Chinami, ale robi bardzo dobre opony w rozsądnej cenie, nie gorsze niż produkty zachodnich producentów. Są to też opony najbardziej uniwersalne, nadają się zarówno do miasta jak i na trasę.
W testach zabrakło opon Toyo, Kumho czy Yokohamy. Ich produkty są nieco bardziej specjalistyczne, świetne zwłaszcza do sportu czy nieco bardziej dynamicznej jazdy. Ale jako takie klasę pokazują dopiero w większych rozmiarach. Na pewno nie będą dobrym wyborem dla kogoś, kto jeździ tylko po mieście do pracy i na zakupy. Za to na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu opony tego typu sprawdzą się idealnie dając pewne prowadzenie przy dużych prędkościach.
Mam nadzieję, że moje małe podsumowanie ułatwi wybór idealnych opon letnich. Warto tylko pamiętać o tym, że te kilka centymetrów gumy łączącej samochód z asfaltem jest nie raz naszą jedyną szansą na uniknięcie wypadku i naprawdę nie warto na tym oszczędzać.
Dodaj komentarz
Bądź pierwszy!