Testy opon letnich 2014 dla małych i średnich aut (ADAC)

Kiedy na rynek wprowadzono etykiety unijne wszyscy liczyli, że na ich podstawie łatwiej będzie dokonać wyboru najlepszy opon. Jednak szybko się okazało, że możliwe jest stworzenie opony, która będzie miała dobre parametry na etykiecie a w rzeczywistości będzie słaba.

  1. Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 175/65 R 14
  2. Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 195/65 R 15
  3. Test opon letnich w rozmiarze 215/55 R 16
  4. Nasi zwycięzcy

Dlatego nadal dużą wagę przywiązuje się do testów opon, które w nieco bardziej kompleksowy sposób pokazują co dana opona potrafi a co nie. Testy opon letnich i różne rankingi w 2014 roku przeprowadzało między innymi niemieckie ADAC i to właśnie od nich proponuję zacząć szukanie idealnych opon dla siebie. Testy opon letnich z 2015 roku możecie przejrzeć tutaj.

Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 175/65 R 14:

Nazwa opony Ocena ogólna Sucho Mokro Komfort Opory toczenia Trwałość
Continental ContiEcoContact 5 Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Bardzo dobra
Hankook Kinergy eco K425 Bardzo dobra Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Dobra Dobra
Pirelli Cinturato P1 Verde Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Bridgestone EP150 Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Falken Sincera SN832 EC Bardzo dobra Dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Dobra
Nokian Line Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Firestone Multihawk Dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Michelin Energy Saver+ Dobra Dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Bardzo dobra
Barum Brillantis 2 Dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Vredestein T-Trac 2 Dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Bardzo dobra
Goodyear Efficientgrip Compact Dobra Dobra Średnia Średnia Dobra Dobra
Semperit Comfort-Life 2 Dobra Dobra Średnia Średnia Bardzo dobra Dobra
Avon ZT5 Średnia Średnia Średnia Słaba Dobra Dobra
Dębica Passio 2 Nie polecany Dobra Bardzo słaba Słaba Dobra Bardzo dobra
Kormoran Impulser B2 Nie polecany Dobra Bardzo słaba Średnia Dobra Dobra
Kleber Dynaxer HP3 Nie polecany Dobra Bardzo słaba Średnia Bardzo dobra Bardzo dobra

ContiSportContact 5 P_265-35_ Front_AxleJuż na pierwszy rzut oka widać, że bardzo popularne (i bardzo tanie) Dębice i Kormorany są odradzane przez testerów ADAC – w zasadzie zaważyła na tym ocena zachowania na mokrej nawierzchni (hamowanie, aquaplaning, skręcanie na mokrej nawierzchni). Zwraca też uwagę wyrównany poziom czołówki. Wiem, pewnie ktoś zaraz powie, że Continental zapłacił ADAC za test opon a Kormorana na to nie stać.

Ok, zobaczmy wyniki rankingu dla innego rozmiaru tej samej organizacji. Testy opon letnich przygotowują jeszcze inne organizacje czy czasopisma, chociażby GTU czy Auto Zeitung, ale te od ADAC najbardziej mnie przekonują metodyką.

Chociaż w tym wypadku dla każdego coś miłego. Doradzając klientom kieruję się nie tylko własnymi doświadczeniami, czy opiniami moich klientów, ale także właśnie testami. Najczęściej jest tak, że dobre opinie idą w parze z wygranymi w testach. A powiedzmy sobie wprost, jeżeli dany bieżnik jest w top 5 wszystkich testów, to coś musi być na rzeczy.

Test opon letnich ADAC 2014 dla rozmiaru 195/65 R 15:

Nazwa opony Ocena ogólna Sucho Mokro Komfort Opory toczenia Trwałość
Goodyear Efficientgrip Performance Bardzo dobra Bardzo dobra Bardzo dobra Słaba Bardzo dobra Dobra
Dunlop SP Sport Bluresponse Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Dobra
Hankook Kinergy eco K425 Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Słaba Dobra Dobra
Fulda Ecocontrol HP Bardzo dobra Dobra Dobra Średnia Dobra Bardzo dobra
Nokian Line Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Pirelli Cinturato P1 Verde Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Słaba Dobra Dobra
Vredestein Sportrac 5 Bardzo dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Semperit Speed-Life Dobra Dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Dobra
Kumho EcowinG ES01 KH27 Dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Dobra
Yokohama BluEarth AE01 Dobra Bardzo dobra Dobra Dobra Dobra Dobra
Michelin Saver+ Dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Bardzo dobra Bardzo dobra
Bridgestone T001 Dobra Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Średnia
Continental ContiPremiumContact 5 Dobra Bardzo dobra Bardzo dobra Średnia Dobra Średnia
Nexen N blue ECO Dobra Dobra Średnia Średnia Bardzo dobra Średnia
High Performer Sport HS3 Dobra Średnia Średnia Średnia Dobra Dobra
Apollo Alnac 4G Średnia Bardzo dobra Dobra Średnia Dobra Średnia
Federal Formoza FD2 Nie polecana Średnia Bardzo słaba Średnia Bardzo dobra Dobra

Dunlop-SportMaxx-BluResponse_caloscPo weryfikacji tego testu pojawia nam się nieco inny obraz, prawda? Continental nie jest już najlepszy, przy czym test wykazał, że ma bardzo dobre właściwości trakcyjne, punkty stracił na komforcie i trwałości.

I teraz co z tego wynika? Jeżeli weźmiemy pod uwagę testy i etykiety jednocześnie to możemy wybrać opony, które z dużą dozą prawdopodobieństwa spełnią nasze oczekiwania. Zwłaszcza, że podobne wyniki pojawiły się w teście z 2013 roku. 

Ok, ale pozostaje pytanie, które opony wybrać? Jak dla mnie na czele stawki w tym rozmiarze są Dunlopy SP Sport Bluresponse, Goodyeary Efficientgrip Performance i Pirelli P1 Cinturato Verde.

Nieco inaczej do testów podchodzi np. magazyn Auto Zeitung, który w 2013 roku przygotował swój:

Test opon letnich w rozmiarze 215/55 R 16

Nazwa opony Suma punktów Zachowanie na mokrej nawierzchni Zachowanie na suchej nawierzchni
Dunlop Sport Bluresponse 262 135 127
Goodyear Efficientgrip Performance 255 134 121
Continental ContiPremiumContact 5 241 122 119
Vredestein Sportrac 5 237 116 121
Bridgestone Turanza T001 234 118 116
Nokian Line 224 118 106
Uniroyal RainExpert 223 128 95
Michelin Primacy 3 218 97 121
Apollo Alnac 4G 218 110 108
Hankook Ventus Prime 2 K115 215 109 106
Pirelli P7 Cinturato 208 101 107
Falken ZIEX ZE914 EcoRun 176 102 74

Nasi zwycięzcy

W kategorii mały i średnich samochodów chyba niekwestionowanym liderem będzie Dunlop Bluresponse. Świetna opona, która doskonale radzi sobie na mokrej nawierzchni, jest trwała i bardzo cicha. Bliskie drugie miejsce dla Goodyeara Efficientgrip Performance, trzecie miejsce dla Pirelli P7 Cinturato (mimo słabych not w ostatnim teście opon). Na kogo warto jeszcze spojrzeć? Na pewno na Hankooka. Marka może w Polsce brzmi jeszcze egzotycznie i kojarzy się raczej z Chinami, ale robi bardzo dobre opony w rozsądnej cenie, nie gorsze niż produkty zachodnich producentów. Są to też opony najbardziej uniwersalne, nadają się zarówno do miasta jak i na trasę.

W testach zabrakło opon Toyo, Kumho czy Yokohamy. Ich produkty są nieco bardziej specjalistyczne, świetne zwłaszcza do sportu czy nieco bardziej dynamicznej jazdy. Ale jako takie klasę pokazują dopiero w większych rozmiarach. Na pewno nie będą dobrym wyborem dla kogoś, kto jeździ tylko po mieście do pracy i na zakupy. Za to na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu opony tego typu sprawdzą się idealnie dając pewne prowadzenie przy dużych prędkościach.

Mam nadzieję, że moje małe podsumowanie ułatwi wybór idealnych opon letnich. Warto tylko pamiętać o tym, że te kilka centymetrów gumy łączącej samochód z asfaltem jest nie raz naszą jedyną szansą na uniknięcie wypadku i naprawdę nie warto na tym oszczędzać.

Przemysław Durczak Przemysław Durczak (48 Posts)

Z zamiłowania fotograf i fan szybkich samochodów. Specjalista od wszelkich zagadnień technicznych i nowinek branżowych.


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar