Testy opon letnich 2015 (ADAC, ACE)

Testy opon letnich są jednymi z najczęściej przeglądanych materiałów, kiedy szukamy nowego ogumienia. Każdy producent opon chwali się, że jego są najlepsze, świetnie trzymają w zakrętach i można na nich jeździć wiecznie. Opinie w internecie też są różne, każdy praktycznie poleca te, na których jeździ nie mając możliwości porównać z innymi w tych samych warunkach.

  1. Test opon letnich 2015 ADAC dla rozmiaru 185/60 R 14
  2. Test opon letnich 2015 ADAC dla rozmiaru 205/55 R 16
  3. Test opon letnich 2015 w rozmiarze 225/40 R 18
  4. Nasi zwycięzcy

Powiedzmy sobie szczerze, opinia, że Bridgestone jest lepszy od Continentala, bo na samochodzie szwagra spisuje się lepiej jest mało wiarygodna. Tym razem zebraliśmy dla Was najważniejsze testy opon letnich 2015.

Jest już dostępny test opon letnich 2016 w rozmiarze 205/55 R16

Z tego powodu od kilku lat różne organizacje i czasopisma motoryzacyjne testują opony, by w kontrolowanych warunkach sprawdzić najważniejsze parametry opon. Najbardziej popularne są testy robione przez niemiecką organizację ADAC i czasopisma Moto Zeitung czy Auto Motor Sport. Poniżej przytaczamy wyniki testów opon letnich 2015r.

Test opon letnich 2015 ADAC dla rozmiaru 185/60 R 14:

Nazwa opony Ocena ogólna Sucho Mokro Komfort Opory toczenia Trwałość
Continental ContiPremiumContact 5 Bardzo dobra 1.8 1.9 3.5 2.2 2.3
Sprawdź ceny

Goodyear Efficient Grip Performance Bardzo dobra 1.6 2.1 4.0 2.0 2.3
Nokian Line Bardzo dobra 2.1 2.3 3.9 2.3 1.3
Dunlop Sport BluResponse Bardzo dobra 1.8 2.2 4.0 1.9 2.3
Vredestein Sportrac 5 Bardzo dobra 1.9 2.4 3.8 1.9 1.8
Hankook Kinergy Eco K425 Bardzo dobra 1.8 2.4 3.6 2.1 2.5
Firestone Firehawk TZ 300 alpha Dobra 1.8 2.6 3.7 2.2 2.3
Michelin Energy Saver+ Dobra 2.6 2.6 3.7 1.9 1.3
Sava Intensa HP Dobra 2.6 2.6 4.0 2.6 1.5
Pirelli P1 Cinturato Verde Dobra 2.1 2.5 3.6 2.7 1.3
Infinity Ecosis Dobra 3.0 2.7 3.5 2.0 2.8
Yokohama BluEarth AE01 Dobra 2.0 3.1 3.6 1.8 2.0
GT-Radial Champiro Eco Dobra 2.8 3.4 3.5 2.2 2.3
Semperit Comfort-Life 2 Dobra 2.9 3.4 4.0 1.8 1.5
Kumho EcowinG ES01 KH27 Dostateczna 2.1 3.9 3.3 1.5 1.0
Matador MP16 Stella 2 Nie polecany 3.1 4.8 3.5 1.8 1.8

Wyniki testu dla małych rozmiarów opon są nieco zaskakujące. Nie od dzisiaj liderem w tym segmencie jest Dunlop Sport Bluresponse, który w testach z 2014 roku zajmował najwyższe miejsca. Tym razem jest dopiero 4 a pierwsze dwa miejsca należą do opon, które dedykowane są do większych aut czyli Continental ContiPremium Contact 4 i Goodyear EfficientGrip Performance.

Także Nokian Line to konstrukcja bardziej dla samochodów klasy średniej niż miejskich maluchów. Nie mniej, dane mówią same za siebie. Typowe opony miejskie, czyli Michelin Energy Saver+ czy Pirelli P1 Cinturato Verde uplasowały się pośrodku stawki. W zestawieniu nie znalazła się Fulda EcoControl HP, która moim zdaniem jest jedną z najlepszych właśnie w tym segmencie – trwała, cicha, z przyzwoitymi parametrami jezdnymi. Na pewno stanowi dobrą alternatywę dla Dunlopa, jest też zdecydowanie tańsza. Dla porównania spójrzmy na jeden z najbardziej popularnych rozmiarów.

Test opon letnich 2015 ADAC dla rozmiaru 205/55 R 16:

Nazwa opony Ocena ogólna Sucho Mokro Komfort Opory toczenia Trwałość
Michelin Primacy 3 Bardzo dobra 1.5 2.5 2.9 2.0 0.5
Goodyear Efficient Grip Performance Bardzo dobra 1.7 2.1 2.9 2.0 2.3
Continental ContiPremiumContact 5 Bardzo dobra 1.5 2.3 3.0 2.1 2.3
Dunlop Sport BluResponse Bardzo dobra 1.7 2.3 2.7 2.0 2.5
Pirelli P7 Cinturato Blue Bardzo dobra 1.8 2.1 3.6 2.2 2.0
Bridgestone Turanza T001 Bardzo dobra 1.6 2.2 3.0 2.3 2.5
Fulda EcoControl HP Dobra 2.2 2.7 2.9 2.1 1.8
Hankook Ventus Prime 2 Dobra 1.9 2.7 2.8 2.5 2.3
Semperit Speed-Life Dobra 2.7 2.7 3.0 1.9 2.5
Vredestein Sportrac 5 Dobra 1.7 2.7 2.9 1.9 2.3
Falken Ziex ZE-914 Dobra 1.6 2.6 2.6 2.4 2.8
Nokian Line Dobra 1.8 2.4 2.9 2.3 2.8
Bridgestone Ecopia EP001S Dobra 1.9 3.0 2.5 1.6 2.8
Continental ContiEcoContact 5 Dobra 1.8 3.2 2.4 1.9 3.2
Michelin Energy Saver + Dobra 1.7 3.2 2.8 1.9 0.5
Hankook Kinergy Eco K425 Dobra 2.6 3.3 2.4 1.6 2.8
Kumho Solus HS51 Dobra 2.3 2.1 2.8 2.3 3.3
Kleber Dynaxer HP3 Średnia 2.5 3.5 3.3 2.0 1.5
Nankang Econex Eco-2 Średnia 3.2 5.5 2.8 2.1 2.0

W tym segmencie zwycięzcą okazał się Michelin Primacy 3, który w ubiegłorocznym teście ACE był w drugiej połowie stawki. Wysokie miejsce w 2015 roku jest jak na mój gust mocno wątpliwe, na wynik niewątpliwie wpłynęła wysoka trwałość tego modelu. Nie licząc tej anomalii pozostałe wysokie miejsce zajmują Goodyear, Continental i Dunlop, które były również w top 4 poprzedniego rankingu. To są w mojej ocenie prawdziwi zwycięzcy – wskazują na to tegoroczne i zeszłoroczne badania a także opinie ogromnej ilości klientów. Michelin Primacy 3 nie są tak popularne.

A co jeżeli nie jeździmy dużo i szukamy tanich opon? Dobrze wypadła Fulda, Hankook i Semperit. W tym ostatnim przypadku nie możemy mówić o jakiejś rewelacyjnej konstrukcji, ale Fulda i Hankook trzymają poziom. Fulda przy okazji odznacza się bardzo wysoką trwałością i jest niesamowicie cicha, druga zaraz po Dunlopie. Słabo wypadł jej główny konkurent czyli Kleber, ale w testach z 2014 roku wyglądało to podobnie.

Nasi zwycięzcy

Najtrudniejsze pytanie – kogo wybrać? Po przejrzeniu rankingów z 2014 i 2015 roku, oraz bazując na opiniach naszych klientów proponujemy w segmencie aut małych i średnich:
Dunlop Sport Bluresponse – świetny bieżnik do jazdy po mieście, rewelacyjne zachowanie na mokrej nawierzchni, do tego cichy. Od 2015 roku dostępny także z najwyższą etykietą unijną AA

Fulda EcoControl HP – tańsza alternatywa dla Dunlopa, bardzo trwała i cicha a przy tym o dobrych parametrach jezdnych
Michelin Energy Saver + – może i nie jest zwycięzcą testów, ale to udana, miękka opona, która świetnie sprawdza się w codzienny użytkowaniu w mieście

Jak widać, w zależności od przeznaczenia i rozmiaru wygrywają różne modele. Nie mniej warto spojrzeć na jedną cechę wspólną większości testów – praktycznie zawsze wygrywają marki premium. Większe środki na badania i testy przekładają się na jakość i o ile da się czasami znaleźć świetną konstrukcję wśród opon tańszych to zdecydowanie najbezpieczniej jest wydać więcej i kupić opony, które na pewno nie zawiodą. A to te kilkanaście centymetrów kwadratowych utrzymuje nasz samochód na drodze – więc czy warto ryzykować?

Przemysław Durczak Przemysław Durczak (48 Posts)

Z zamiłowania fotograf i fan szybkich samochodów. Specjalista od wszelkich zagadnień technicznych i nowinek branżowych.


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz