Opony zimowe Nokian Tyres są jednymi z najbardziej popularnych w naszym kraju. W sezonie zimowym 2014 roku przebiły swoją popularnością takie marki jak Michelin, Goodyear czy bardzo popularna w Polsce Dębica. Stało się tak głównie dzięki bardzo dobrej jakości samych opon, świetnemu zachowaniu na śniegu (do takiej nawierzchni opony są dedykowane) czy wreszcie konkurencyjnej cenie. Najbardziej popularne modele czyli WR D3 i WR A3 doczekały się w tym roku następcy. Nie wiem, czy za sprawą przeniesienia całości produkcji do Rosji (tak, tak nie będzie już fińskich Nokianów), ale oferta od tego producenta nigdy nie była tak bogata i o tyle lepsza od konkurencji. Zresztą nie można się dziwić, że Nokian Tyres przoduje w kategorii opon zimowych/śniegowych. Położenie centrum rozwojowego w Finlandii znacznie ułatwia testy – Nokian Tyres posiada własny tor w Ivalo.
Nokian WR D4
Dostępne rozmiary: od 14 do 20 cali
Przeznaczenie: samochody osobowe
Sezon: opona zimowa
Nokian WR D4 zastępuje doskonale oceniane opony zimowe takie jak Nokian WR D3 i WR A3. Opona nadal pozostaje dedykowana do jazdy po śniegu i błocie pośniegowym, czym wyróżnia się na tle europejskiej konkurencji. Bieżnik jest asymetryczny, o zwartej budowie, mocno ponacinany lamelami. To, co udało się osiągnąć inżynierom Nokian Tyres, to najwyższa klasa przyczepności na mokrej nawierzchni. Nokian WR D4 jest pierwszą oponą zimową, która w tej kategorii otrzymała ocenę A. Za taką oceną idą realne korzyści, w tym najważniejsza – w porównaniu z oponami klasy E i F nowość Nokian Tyres umożliwi nam zatrzymanie się 18 metrów szybciej. To ponad 3-krotna długość średniej klasy samochodu. Nie tylko bieżnik uległ poprawie, inżynierowie zmienili także samą mieszankę, z której wykonana jest opona. Nowa technologia o nazwie Nokian Twin Trac Silica zawiera w swoim składzie naturalną gumę, silikę, oraz olej rzepakowy, który zapewnia miękkość ogumienia nawet przy niskiej temperaturze.
Czy będą lepsze niż poprzednicy? Jeżeli chociaż trochę udało się skrócić drogę hamowania to będziemy mieli naprawdę udany produkt.
Opona jest dostępna w wielu rozmiarach, w tym:
Nazwa opony i rozmiar | Cena za sztukę |
Nokian WR D4
195/65 R 15 91H |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR D4
205/55 R 16 91T |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR D4
205/60 R 16 92H |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR D4
195/60 R 15 92H XL |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR D4
225/45 R 17 94H XL |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR D4
225/55 R 17 97H |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR D4
225/50 R 17 98H XL |
Sprawdź cenę
|
Pozostałe rozmiar |
Sprawdź
ceny
|
Nokian WR SUV 3
Dostępne rozmiary: od 15 do 21 cali
Przeznaczenie: samochody osobowe/typu SUV
Sezon: opona zimowa
Ten model Nokian Tyres jest doskonale znany polskim właścicielom pojazdów typu SUV. Od tego roku pojawiły się nowe egzemplarze, z ulepszoną mieszanką gumy (tą samą co w modelu WR D4), i charakteryzujące się najwyższymi ocenami na etykietach unijnych – AA. Pamiętacie, jak wczesną wiosną Goodyear, Dunlop i Pirelli chwalili się, że jako pierwszy wypuścili nowe opony letnie o klasie AA? Nokian Tyres niesamowicie podniósł stawkę, pokazując, że w o wiele trudniejszej kategorii nie ma sobie równych. Co daje tak wyśrubowana etykieta? W porównaniu np. do Dębicy Frigo 2 opona o parametrach AA ma o 18 metrów krótszą drogę hamowania i o 0,6 litra mniejsze spalanie na 100 km. Oczywiście są to wartości testowe, nie mniej robią wrażenie. Nawet jeśli z tych 18 metrów zostałoby 10 to i tak mówimy o nieporównywalnych osiągach.
Oprócz zmiany w mieszance, Nokian Tyres zmienił także bok opon, dzięki czemu opona lepiej trzyma się w zakrętach i jest mniej podatna na uszkodzenia.
Nokian Hakkapeliitta 8
Dostępne rozmiary: od 13 do 20 cali
Przeznaczenie: samochody osobowe
Sezon: opona zimowa
W 16 i 17 wieku lekka konnica używana przez fińskich władców była nazywana Hakkapeliitta. Nokian Tyres nawiązując do tej tradycji takim mianem określił opony zimowe, które wyróżniają się wśród opon z kolcami.
Niestety jest to rozwiązanie, z którego nie możemy korzystać w Polsce. A szkoda, bo w bardzo trudnych warunkach jest po prostu idealne. Nie bez powodu Nokian Tyres pobił rekord prędkości w jeździe po lodzie właśnie z użyciem tego modelu opon. Nowy model oferuje poprawione hamowanie i ruszanie na śniegu i lodzie, oraz lepsze zachowanie przy skręcaniu. W polskich warunkach unikatowe możliwości tej opony raczej nie będą wykorzystywane.
Nokian WR C3
Dostępne rozmiary: od 14 do 17 cali
Przeznaczenie: samochody dostawcze
Sezon: opona zimowa
Model WR C3 to z kolei propozycja do samochodów dostawczych. Tworząc ten model inżynierowie Nokian Tyres spróbowali połączyć z jednej strony lekkość i doskonałe zachowanie w trudnych warunkach z odpornością na przeciążenia charakterystyczną dla opon dostawczych. Za temat zabrali się z głową wyposażając bieżnik w duże klocki bieżnika. Oczywiście jak przystało na oponę zimową klocki są poprzecinane siatką lameli, które po bokach opony posiadają dodatkowe „kieszenie” zasysające wodę.
Aby zapewnić większy udźwig wzmocniono stopkę podwójnymi stalowymi pasami, która lepiej przylega do felgi redukując przy okazji hałas w kabinie. Opona oczywiście posiada symbol śnieżynki, przy okazji pełni on również rolę znacznika TWI – informuje właściciela auta, że należy wymienić opony. Producent podkreśla w materiałach, że opona wymaga prawidłowego ciśnienia, które zostało wyszczególnione na boku opony.
Opona we wszystkich rozmiarach wejdzie do sprzedaży na jesień 2015.
Opona jest dostępna w wielu rozmiarach, w tym:
Nazwa opony i rozmiar | Cena za sztukę |
Nokian WR C3
195/70 R 15C 104S |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR C3
185/75 R 16C 104S |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR C3
205/70 R 15C 106S |
Sprawdź cenę
|
Nokian WR C3
205/65 R 15C 102T |
Sprawdź cenę
|
Pozostałe rozmiar |
Sprawdź
ceny
|
Nokian Weatherproof i Weatherproof C
Dostępne rozmiary: od 14 do 17 cali
Przeznaczenie: samochody osobowe i dostawcze
Sezon: opona całoroczna
Nokian Weatherproof to nowa opona całoroczna, ale o kilku nowatorskich rozwiązaniach. Zdecydowanie poprawiono zachowanie na śniegu i błocie pośniegowym, dzięki czemu na opona pojawił się znak 3PMSF czyli tzw. śnieżynka. Pokazuje to, że nawet w wypadku krajów, które wymagają opon zimowych jazda na nowych modelach Nokian Tyres jest dozwolona. Rozbudowana część środkowa bieżnika powoduje, że opona chwyta śnieg zimą a jednocześnie zapewnia dobre odprowadzanie wody latem. Model Weatherproof C jest przeznaczony do samochodów dostawczych.
Nokian Waetherproof C jest dostępny w 3 wariantach bieżnika, dla różnych rozmiarów:
1.
175/65 R14 90T NOKIAN WEATHERPROOF
Tak samo wyglądają opony dla samochodów osobowych
2.
195/70 R15 104R NOKIAN WEATHERPROOF C VAN
195/60 R16 99T NOKIAN WEATHERPROOF C VAN
195/65 R16 104T NOKIAN WEATHERPROOF C VAN
205/65 R16 107T NOKIAN WEATHERPROOF C VAN
215/65 R16 109T NOKIAN WEATHERPROOF C VAN
3.
225/70 R15 112R NOKIAN WEATHERPROOF C CARGO
195/75 R16 107R NOKIAN WEATHERPROOF C CARGO
225/65 R16 112R NOKIAN WEATHERPROOF C CARGO
235/65 R16 121R NOKIAN WEATHERPROOF C CARGO
Podsumowanie
Zimowe propozycje od Nokian Tyres przedstawiają się nad wyraz interesująco. Z uwagi na doświadczenie tego producenta w tworzeniu opon zimowych jest prawie pewne, że na nasz rynek trafi przetestowany i dopracowany produkt. Czy Nokian WR D4 okaże się lepszy (albo bardziej popularny) od wcześniejszych modeli? Myślę, że pokażą to dopiero testy i pierwsze opinie klientów. Jak na razie wszystko wskazuje na to, że pozycji Nokian Tyres jako lidera segmentu opon zimowych nic w najbliższym czasie nie zagrozi.
Artykuł powstał przy współpracy:
Dodaj komentarz
Bądź pierwszy!