Niestety wakacje dobiegły końca. Dla wielu z nas jest to czas, powrotów z zasłużonego urlopu. Mimo, iż przez ostatnie lata towarzyszy nam piękna złota jesień, warto mieć na uwadze, że zbliża się pora wymiany opon na zimowe. Jednym z istotnych parametrów przy doborze ogumienia zimowego jest indeks prędkości, na którym skupimy się w niniejszym artykule.
Czym właściwie jest indeks prędkości opony?
Najogólniej mówiąc, indeks prędkości jest to maksymalna dopuszczalna prędkość z jaką możemy jechać samochodem wyposażonym w dane opony (pod maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem – indeks nośności). Oczywiście dopuszczalna maksymalna prędkość, z jaką możemy poruszać się nie oznacza, że jest ona zgodna z przepisami ruchu drogowego. Posiadanie opon z indeksem Y (do 300km/h) nie daje nam prawa do jazdy z taką prędkością po drogach publicznych 🙂
Wracając do tematu; zarówno indeks prędkości jak i nośność to parametry ściśle ze sobą powiązane. Należy zawsze je uwzględnić, dobierając ogumienie do naszego pojazdu.
Gdzie znajdziemy indeks prędkości? Oznaczenie występuje na boku opony a do jego zapisu wykorzystuj się litery oraz cyfry (indeks nośności).
O czym należy pamiętać dobierając ogumienie?
Jeżeli planujemy zmienić opony, musimy pamiętać o kilku prostych zasadach. Przede wszystkim, ogumienie zawsze należy dobierać ściśle według zaleceń producenta. To jakie parametry powinny spełniać opony zależy od specyfikacji technicznej naszego pojazdu. Producent uwzględnia tutaj masę samochodu, moc silnika i wiele innych czynników, które mogą mieć istotny wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Warto wspomnieć, iż w przypadku opon letnich, nie powinno stosować się tych z niższym indeksem niż zalecany. W przypadku ogumienia zimowego, sytuacja jest nieco inna. Zasady jego stosowania regulują przepisy UE a dokładnie Dyrektywa 92/23/EWG oraz Polski Kodeks Drogowy. Najogólniej mówiąc, dopuszczalnym jest stosowanie niższego indeksu prędkości, jednak nie może być on niższy niż Q – 160 km/h.
Należy zaznaczyć, iż mimo braku zakazu montowania opon zimowych z niższym indeksem niż przewidziany przez producenta nie jest to zalecane. Powodów jest kilka, a wśród nich możemy wymienić m.in.: szybsze zużycie bieżnika, dłuższa droga hamowania czy zmiana „zachowania” auta podczas manewrowania.
Tabela indeksów prędkości
Oznaczenie (litera) | Dopuszczalna prędkość |
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Powyższa tabela przedstawia najpopularniejsze oznaczenia indeksów prędkości, jakie znajdziemy na oponach samochodowych, dostawczych, ciężarowych czy rolniczych.
Dodaj komentarz
4 komentarzy do "Indeks prędkości opony"
Tabelka na pewno się przyda, opony do 5km/h pewnie tylko teoretycznie 🙂
Skrajne wartości trochę odstrzelone od rzeczywistości:) Ktoś w ogóle produkuje opony, których przeznaczenie kończy się na 5 km/h?
na przykład opony do wózków widłowych
Dobry artykuł , przydatne informacje