Jakie opony zimowe wybrać? Szukamy ideału

Jednym z najczęstszych pytań, jakie zadają mi klienci jest: „Jakie opony wybrać”. Przy ponad 20 tysiącach opon na rynku nie ma łatwej odpowiedzi. Jest za to kilka prostych pytań, które pomagają dopasować opony do konkretnego kierowcy. Ten artykuł jest początkiem serii, w których postaram się przedstawić łatwy sposób, według którego dobierane są opony. W pierwszej części zajmiemy się wyborem opony zimowej.

  1. Dlaczego trzeba wybierać opony?
  2. Jakie opony zimowe wybrać?
  3. Samochody małe i średnie
  4. Samochody duże
  5. Opony śniegowe
  6. Podsumowanie

Dlaczego trzeba wybierać?

Jakie opony zimowe wybrać
Jakie opony zimowe wybrać?

W latach 20’tych, kiedy rozwijał się przemysł oponiarski, opony nie miałby określonego przeznaczenia. Jasne, były opony dostawcze, były osobowe, letnie i zimowe. Dopiero później producenci zaczęli rywalizować i udoskonalać swoje produkty, aż do momentu, w którym przyszedł czas na specjalizację. Opony, które znamy dzisiaj, mają szereg wad i ograniczeń, która praktycznie uniemożliwiają stworzenie opony idealnej.

Trochę już o tym pisałem przy okazji artykułu kiedy zmieniać opony na zimowe, dlatego teraz wspomnę tylko o kilku paradoksach. Na suchej drodze najlepszą przyczepność osiąga opona gładka (slick), która ma największą powierzchnię styku z jezdnią. Niestety, wszystko się zmienia wraz ze zmianą jezdni na mokrą. Woda wchodzi między oponę a asfalt i jeżeli nie jest odprowadzona, powoduje poślizg. Do odprowadzania wody poza obrys opony służą rowki. Im ich więcej i im są głębsze tym więcej wody mogą wypompować.

Ale wraz ze wzrostem ich ilości spada przyczepność opony a także wzrasta hałas (powietrze błądzi po bieżniku nie mając ujścia). Dlatego producenci szukają kompromisów, albo decydują się na specjalizację i dlatego tak trudno jest zdecydować jakie opony zimowe wybrać. Różnica między dobrą a słabą zimówką to kilka metrów hamowania na prostej nawierzchni (czasem nawet 2 długości samochodu!), nie mówiąc już o różnica w ruszaniu pod górkę czy w jeździe slalomem. W większości wypadku droższe opony (a na pewno od znanych producentów) wygrywają względem opon budżetowych czy też opon chińskich. Mimo to opony zimowe są produkowane według różnych koncepcji i warto o tym pamiętać.

Jakie opony zimowe wybrać
Jakie opony zimowe wybrać

Jakiś czas temu Continental zdecydował się na zmianę w zakresie produkowanych opon zimowych. Przeprowadzono badania, z których wynikało, że w ponad 80% przypadków kierowcy jeżdżą po błocie pośniegowym a nie po śniegu i lodzie. Dlatego Continental zaczął tworzyć opony optymalizowane właśnie na błoto. Niedługo później dołączył do niego Michelin.

Na drugim krańcu szali zostali producenci z Skandynawii – Nokian Tyres, Gislaved, Viking, którzy nadal tworzą opony głównie na śnieg. Gdzieś pomiędzy uplasowało się Pirelli, Hankook, czy Fulda.

Konsekwencje są takie, że kierowca wybierający opony Nokian Tyres nie będzie zadowolony jeżdżąc zimą po Madrycie, a z kolei właściciel Michelin nie będzie się czuł pewnie w czasie jazdy po Norwegii.

Jakie opony zimowe wybrać?

Pierwsze pytanie dotyczy rozmiaru samochodu i pojemności silnika. Do mocnych aut, na szerokie felgi producenci proponują zupełnie inne opony niż do aut miejskich. To nie znaczy, że lepsze. Opony do szybszych samochodów z reguły są bardziej twarde, mają mocniejsze boki i są mniej komfortowe i oszczędne. Dokładnie na odwrót jest w wypadku aut miejskich.

Drugi podział dotyczy samego przeznaczenia. Czy jeździmy głównie po dobrze odśnieżonym mieście, czy jednak głównie w trasie i po małych miejscowościach? Wiadomo, że nikt nie jeździ tylko po jednym z tych dwóch rodzajów terenu, dlatego wybierzmy najczęstszą trasę a nie jedyną.

Poniższe zestawienie nie uwzględnia opon bardziej specjalistycznych, do bardzo szybkiej jazdy, czy opon do jazdy po śniegu (obie grupy omówię później). Mam nadzieję, że pomoże Wam podjąć decyzję jakie opony zimowe wybrać.

Samochody mały i średnie

Jazda po mieście Jazda po trasie

Dębica Frigo 2Dębica Frigo 2

jest to jedna z najtańszych i najbardziej popularnych opon. Trwała, niezła do jazdy po śniegu z uwagi na gruby bieżnik, ale za to dosyć głośna i mało ekonomiczna. Najlepsza alternatywa dla opon chińskich.

nokian-wr-d3Nokian WR D3

najciekawsza propozycja z Finlandii. Opona świetna do jazdy po śniegu i w trudnych warunkach, bardzo dobrze wykonana, jeżeli jeździmy po słabo odśnieżanych drogach to jest to dobry wybór. Warto zwrócić uwagę także na następcę, czyli model WR D4.

Fulda Kristall Montero 3Fulda Kristall Montero 3

to dosyć tania opona ze średniej półki. Ma ponad przeciętne zachowanie na błocie pośniegowym a także bardzo niską głośność. W sam raz do jazdy po mieście, ale także w krótką trasę, po dobrze odśnieżonej jezdni (np. autostrada). Niska głośność wskazuje ten model także na trasy, ale te dobrze odśnieżone.

w310_detalHankook i*cept Evo W310

to jedna z najbardziej uniwersalnych opon, sprawdzi się i w trasie i w mieście. Szkoda, że producent nie zadbał o mniejszą głośność, ale w czasie jazdy w mieście nie sprawia to problemu. Hankook to aktualnie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się producentów.

Sava Eskimo 3+Sava Eskimo 3+

jedna z ciekawszych propozycji od tego producenta, niska cena i całkiem niezła jakość sprawia, że Sava jest dobrą alternatywą dla np. Dębicy. Zwłaszcza niski poziom hałasu kusi. Nieco gorzej z wytrzymałością, ale i tak stoi ona na niezłym poziomie. Bardzo niska awaryjność przy cenie zbliżonej do opon chińskich zachęca.

pirelli_snow_contro_iiiPirelli SnowControl III

jak w góry to tylko na Pirelli. Albo chociaż w trudniejsze trasy. Bardzo dobre zachowanie na śniegu i niezłe na lodzie, gorzej z niskim poziomem hałasu (który i tak jest niezły jak na zimówkę) i energooszczędnością. Bardzo udana konstrukcja.

Samochody duże

Jazda po mieście Jazda po trasie

Michelin-Alpin-5Michelin Alpin 5

jedna z najlepszych opon zeszłego roku, optymalizowana do jazdy po mieście i dobrze odśnieżonych drogach Europy. Nie mniej w większych śniegu też nie zawiedzie. Dobrą trakcję udało się połączyć z niskim poziomem hałasu, co jest rzadkością. Ma dożywotnią gwarancję.

nokian-wr-a3-1_detalNokian WR A3

świetna opona do jazdy w trudniejszych warunkach, dzięki asymetrycznemu bieżnikowi bardzo dobrze radzi sobie z zakrętami nawet przy większej prędkości. Na trudną zimę absolutnie numer jeden. Delikatnie za głośna, ale poprawiono to w następcy czyli WR D4.

Continental ContiWinterContact TS850

Continental ContiWinterContact TS 850

zwycięzca niejednego testu, absolutny numer jeden jeżeli chodzi o bardziej cywilizowaną zimę, na śniegu zresztą też daje sobie dobrze radę. Jedyne zastrzeżenie budzi nieco za wysoka głośność, ale to niewielki mankament. Opona dedykowana do większości średnich i dużych aut, w szczególności limuzyn.

Dunlop Wintersport 4dDunlop Winter Sport 4D

jedna z najbardziej cichych zimówek – do jazdy w trasę praktycznie idealna. Nieco gorzej radzi sobie w trudnych warunkach, ale na autostradzie sprawdza się znakomicie. W tym roku pojawił się następca, czyli Dunlop Winter Sport 5 – również wart uwagi.

sava_eskimo-hp_detalSava Eskimo HP

nieco usportowiona wersja Savy Eskimo 3+, nadal bardzo ciche i o przyzwoitym zachowaniu na mokrej i śliskiej nawierzchni. Kusi niską ceną przy przyzwoitej jakości i wytrzymałości.

Goodyear UltraGrip 9Goodyear UltraGrip 9

zbliżona do Dunlopa, bardzo dobra opona zimowa na mieszane warunki. Radzi sobie nieźle zarówno w śniegu jak i w błocie pośniegowym, jest przy tym cicha i dosyć oszczędna. Jedna z najchętniej kupowanych opon 2014 roku.

Poniżej przygotowaliśmy dla Was quiz ułatwiający dokonanie wyboru (dla użytkowników małych aut). Wystarczy odpowiedzieć na kilka prostych pytań a quiz wskaże Wam najbardziej odpowiednią oponę biorąc pod uwagę posiadany samochód, styl jazdy czy też najczęściej pokonywane trasy.


Opony śniegowe

Opony śniegowe to taki nieco stary termin, które dzisiaj praktycznie się już nie stosuje. Przez ocieplenie klimatu znakomita większość producentów odeszła od tworzenia opony do jazdy po śniegu, bo ten się rzadko pojawia.

Czym charakteryzują się opony śniegowe? W zasadzie różnica leży tylko w bieżniku. Ten jest bardzo mocno pocięty, zarówno rowkami jak i lamelami. Lamele w najróżniejszy sposób się pogłębia i czyni bardziej elastycznymi, aby lepiej chwytały śnieg. Stąd wzięły się technologie 3D i lamele samoblokujące – obie technologie mają powodować, że opona na raz chwyci więcej śniegu i mocniej się do niego przyczepi. Więc jakie opony zimowe wybrać?

Nokian_Hakkapeliitta_8
Nokian Hakkapeliitta 8

Jeżeli mieszkamy w górach lub na północnym-wschodzie warto tego typu ogumienie rozważyć. Zostało tak naprawdę niewielu producentów, którzy tworzą opony do jazdy po śniegu i lodzie a wśród nich: Nokian z tegorocznymi nowościami, Gislaved i Viking. Bieżnik o odpowiedniej charakterystyce ma też Dębica.

Jakie są wady tego typu opon? Przede wszystkim dosyć duży poziom hałasu, niestety porowaty bieżnik generuje go więcej, niż konstrukcje przeznaczone do jazdy po mieście. Przy szybkiej jeździe po autostradzie opony te mogę się też szybciej ścierać.

Podsumowanie

Jakie opony zimowe wybrać? Jak widać sprawa jest w sumie prosta. Jeżeli jedziemy w góry to ubieramy kurtkę narciarską. Do chodzenia po mieście nie jest nam potrzebna, ale można w niej chodzić. Dokładnie odwrotnie jest z zimowym płaszczem, nie sprawdzi się na stoku narciarskim. Dlatego dobrze jest dobrać opony do naszych zastosowań. Tylko wtedy będziemy w pełni zadowoleni i będziemy bezpiecznie poruszać się po drogach. A jakie Wy macie typy na opony zimowe?

Przemysław Durczak Przemysław Durczak (48 Posts)

Z zamiłowania fotograf i fan szybkich samochodów. Specjalista od wszelkich zagadnień technicznych i nowinek branżowych.


Dodaj komentarz

9 komentarzy do "Jakie opony zimowe wybrać? Szukamy ideału"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
tomak
Gość

Dużo opon mają na stronie abmoto.pl, ostatnio tutaj zamówiłem pełen komplet do Lancii na zimę i zobaczymy, jeszcze się z montażem wstrzymuję, ale same opony doszły szybko, dwa dni czekałem, wyglądają dobrze wizualnie, na oznaczeniu widać że produkowane w tym roku więc stare nie są.

MartaJablonska
Gość

Wiosna kupowałam opony przez portal abmoto.pl i teraz na zimę też już od nich zamówienie dotarło. Dobre ceny, opony mają w fajnym standardzie, nawet jak ktoś potrzebuje opony do jakiejś marki i modelu bardziej luksusowego to też można tutaj ustrzelić, wiem bo mój szef do swojego BMW tutaj zamawia.

Tomasz
Gość

Jakie? Najlepiej DOBRE, nowe, uznanego producenta. Opony dobrej jakości tanie nie są, ale na bezpieczeństwie nie można oszczędzać. Najgorszą głupotą jaką robią ludzie, to kupowanie używanych opon przez internet! Przecież nawet nie wiemy jak ta opona była przechowywana, jak długo leżała, no i w jakim jest stanie.

Zorrk
Gość

Dunlop winter sport 5 są najlepsze na nasze polskie warunki kiedy najczęściej jest bloto posniegowe a nie sam śnieg a ta opona to rewelacja właśnie a bloto i mokra nawierzchnie na śnieg nje odbiega parametrami od conti

Hania
Gość

Ja też nie wiedziałam, że jest aż tyle zimowych opon do wyboru, warto zastanowić się przed kolejnym zakupem 🙂

Gustavo Woltmann
Gość

No ładnie. Nie zdawałem sobie sprawy z tego, że wybór opon zimowych to tak złożona sprawa. Do tej pory wymieniał mnie dla mnie dealer i nawet się nad tym nie zastanowiłem…Artykuł trochę rozjaśnił mi tą kwestię. Dobrze się czytało, dzięki.

Martin
Gość

Widzę nie ma w testach ale u mnie fajnie się sprawuję 601 od Strial. Kupiłem komplet nówek do Astry i jestem zadowolony. Cenowo mi odpowiadały, jakościowo patrząc na bieżnik są okej.

rozn
Gość

Przydatny artykuł, szczególnie w tym okresie (wymiana opon na zimowe). Długo zastanawiałem się nad tym co kupić, ale bardziej w kontekście producenta niż parametrów (te znałem już wcześniej), w końcu kupiłem Nokiany WR D4 (tutaj jak was interesuje: http://www.oponylux.pl/) bo wyczytałem w kilku miejscach, że to dobre, budżetowe oponki.