Jednym z najczęstszych pytań, jakie zadają mi klienci jest: „Jakie opony wybrać”. Przy ponad 20 tysiącach opon na rynku nie ma łatwej odpowiedzi. Jest za to kilka prostych pytań, które pomagają dopasować opony do konkretnego kierowcy. Ten artykuł jest początkiem serii, w których postaram się przedstawić łatwy sposób, według którego dobierane są opony. W pierwszej części zajmiemy się wyborem opony zimowej.
- Dlaczego trzeba wybierać opony?
- Jakie opony zimowe wybrać?
- Samochody małe i średnie
- Samochody duże
- Opony śniegowe
- Podsumowanie
Dlaczego trzeba wybierać?
W latach 20’tych, kiedy rozwijał się przemysł oponiarski, opony nie miałby określonego przeznaczenia. Jasne, były opony dostawcze, były osobowe, letnie i zimowe. Dopiero później producenci zaczęli rywalizować i udoskonalać swoje produkty, aż do momentu, w którym przyszedł czas na specjalizację. Opony, które znamy dzisiaj, mają szereg wad i ograniczeń, która praktycznie uniemożliwiają stworzenie opony idealnej.
Trochę już o tym pisałem przy okazji artykułu kiedy zmieniać opony na zimowe, dlatego teraz wspomnę tylko o kilku paradoksach. Na suchej drodze najlepszą przyczepność osiąga opona gładka (slick), która ma największą powierzchnię styku z jezdnią. Niestety, wszystko się zmienia wraz ze zmianą jezdni na mokrą. Woda wchodzi między oponę a asfalt i jeżeli nie jest odprowadzona, powoduje poślizg. Do odprowadzania wody poza obrys opony służą rowki. Im ich więcej i im są głębsze tym więcej wody mogą wypompować.
Ale wraz ze wzrostem ich ilości spada przyczepność opony a także wzrasta hałas (powietrze błądzi po bieżniku nie mając ujścia). Dlatego producenci szukają kompromisów, albo decydują się na specjalizację i dlatego tak trudno jest zdecydować jakie opony zimowe wybrać. Różnica między dobrą a słabą zimówką to kilka metrów hamowania na prostej nawierzchni (czasem nawet 2 długości samochodu!), nie mówiąc już o różnica w ruszaniu pod górkę czy w jeździe slalomem. W większości wypadku droższe opony (a na pewno od znanych producentów) wygrywają względem opon budżetowych czy też opon chińskich. Mimo to opony zimowe są produkowane według różnych koncepcji i warto o tym pamiętać.
Jakiś czas temu Continental zdecydował się na zmianę w zakresie produkowanych opon zimowych. Przeprowadzono badania, z których wynikało, że w ponad 80% przypadków kierowcy jeżdżą po błocie pośniegowym a nie po śniegu i lodzie. Dlatego Continental zaczął tworzyć opony optymalizowane właśnie na błoto. Niedługo później dołączył do niego Michelin.
Na drugim krańcu szali zostali producenci z Skandynawii – Nokian Tyres, Gislaved, Viking, którzy nadal tworzą opony głównie na śnieg. Gdzieś pomiędzy uplasowało się Pirelli, Hankook, czy Fulda.
Konsekwencje są takie, że kierowca wybierający opony Nokian Tyres nie będzie zadowolony jeżdżąc zimą po Madrycie, a z kolei właściciel Michelin nie będzie się czuł pewnie w czasie jazdy po Norwegii.
Jakie opony zimowe wybrać?
Pierwsze pytanie dotyczy rozmiaru samochodu i pojemności silnika. Do mocnych aut, na szerokie felgi producenci proponują zupełnie inne opony niż do aut miejskich. To nie znaczy, że lepsze. Opony do szybszych samochodów z reguły są bardziej twarde, mają mocniejsze boki i są mniej komfortowe i oszczędne. Dokładnie na odwrót jest w wypadku aut miejskich.
Drugi podział dotyczy samego przeznaczenia. Czy jeździmy głównie po dobrze odśnieżonym mieście, czy jednak głównie w trasie i po małych miejscowościach? Wiadomo, że nikt nie jeździ tylko po jednym z tych dwóch rodzajów terenu, dlatego wybierzmy najczęstszą trasę a nie jedyną.
Poniższe zestawienie nie uwzględnia opon bardziej specjalistycznych, do bardzo szybkiej jazdy, czy opon do jazdy po śniegu (obie grupy omówię później). Mam nadzieję, że pomoże Wam podjąć decyzję jakie opony zimowe wybrać.
Samochody mały i średnie
Samochody duże
Poniżej przygotowaliśmy dla Was quiz ułatwiający dokonanie wyboru (dla użytkowników małych aut). Wystarczy odpowiedzieć na kilka prostych pytań a quiz wskaże Wam najbardziej odpowiednią oponę biorąc pod uwagę posiadany samochód, styl jazdy czy też najczęściej pokonywane trasy.
Opony śniegowe
Opony śniegowe to taki nieco stary termin, które dzisiaj praktycznie się już nie stosuje. Przez ocieplenie klimatu znakomita większość producentów odeszła od tworzenia opony do jazdy po śniegu, bo ten się rzadko pojawia.
Czym charakteryzują się opony śniegowe? W zasadzie różnica leży tylko w bieżniku. Ten jest bardzo mocno pocięty, zarówno rowkami jak i lamelami. Lamele w najróżniejszy sposób się pogłębia i czyni bardziej elastycznymi, aby lepiej chwytały śnieg. Stąd wzięły się technologie 3D i lamele samoblokujące – obie technologie mają powodować, że opona na raz chwyci więcej śniegu i mocniej się do niego przyczepi. Więc jakie opony zimowe wybrać?
Jeżeli mieszkamy w górach lub na północnym-wschodzie warto tego typu ogumienie rozważyć. Zostało tak naprawdę niewielu producentów, którzy tworzą opony do jazdy po śniegu i lodzie a wśród nich: Nokian z tegorocznymi nowościami, Gislaved i Viking. Bieżnik o odpowiedniej charakterystyce ma też Dębica.
Jakie są wady tego typu opon? Przede wszystkim dosyć duży poziom hałasu, niestety porowaty bieżnik generuje go więcej, niż konstrukcje przeznaczone do jazdy po mieście. Przy szybkiej jeździe po autostradzie opony te mogę się też szybciej ścierać.
Podsumowanie
Jakie opony zimowe wybrać? Jak widać sprawa jest w sumie prosta. Jeżeli jedziemy w góry to ubieramy kurtkę narciarską. Do chodzenia po mieście nie jest nam potrzebna, ale można w niej chodzić. Dokładnie odwrotnie jest z zimowym płaszczem, nie sprawdzi się na stoku narciarskim. Dlatego dobrze jest dobrać opony do naszych zastosowań. Tylko wtedy będziemy w pełni zadowoleni i będziemy bezpiecznie poruszać się po drogach. A jakie Wy macie typy na opony zimowe?
Dodaj komentarz
9 komentarzy do "Jakie opony zimowe wybrać? Szukamy ideału"
Dużo opon mają na stronie abmoto.pl, ostatnio tutaj zamówiłem pełen komplet do Lancii na zimę i zobaczymy, jeszcze się z montażem wstrzymuję, ale same opony doszły szybko, dwa dni czekałem, wyglądają dobrze wizualnie, na oznaczeniu widać że produkowane w tym roku więc stare nie są.
Wiosna kupowałam opony przez portal abmoto.pl i teraz na zimę też już od nich zamówienie dotarło. Dobre ceny, opony mają w fajnym standardzie, nawet jak ktoś potrzebuje opony do jakiejś marki i modelu bardziej luksusowego to też można tutaj ustrzelić, wiem bo mój szef do swojego BMW tutaj zamawia.
Jakie? Najlepiej DOBRE, nowe, uznanego producenta. Opony dobrej jakości tanie nie są, ale na bezpieczeństwie nie można oszczędzać. Najgorszą głupotą jaką robią ludzie, to kupowanie używanych opon przez internet! Przecież nawet nie wiemy jak ta opona była przechowywana, jak długo leżała, no i w jakim jest stanie.
Dunlop winter sport 5 są najlepsze na nasze polskie warunki kiedy najczęściej jest bloto posniegowe a nie sam śnieg a ta opona to rewelacja właśnie a bloto i mokra nawierzchnie na śnieg nje odbiega parametrami od conti
Ja też nie wiedziałam, że jest aż tyle zimowych opon do wyboru, warto zastanowić się przed kolejnym zakupem 🙂
No ładnie. Nie zdawałem sobie sprawy z tego, że wybór opon zimowych to tak złożona sprawa. Do tej pory wymieniał mnie dla mnie dealer i nawet się nad tym nie zastanowiłem…Artykuł trochę rozjaśnił mi tą kwestię. Dobrze się czytało, dzięki.
Widzę nie ma w testach ale u mnie fajnie się sprawuję 601 od Strial. Kupiłem komplet nówek do Astry i jestem zadowolony. Cenowo mi odpowiadały, jakościowo patrząc na bieżnik są okej.
Bo to ta sama opona co Kormoran, tylko gwarancja jest krótsza.
Przydatny artykuł, szczególnie w tym okresie (wymiana opon na zimowe). Długo zastanawiałem się nad tym co kupić, ale bardziej w kontekście producenta niż parametrów (te znałem już wcześniej), w końcu kupiłem Nokiany WR D4 (tutaj jak was interesuje: http://www.oponylux.pl/) bo wyczytałem w kilku miejscach, że to dobre, budżetowe oponki.