Marka Goodyear produkuje swoje opony od 1898 roku, ale w Polsce stały się dostępne dopiero w 1929 roku. Wtedy to, w kwietniu na ulicy Nowogrodzkiej 42 w Warszawie otwarto oficjalne przedstawicielstwo Goodyear’a w Polsce.
I na tym mniej więcej kończyła by się „fascynująca” historia tej marki w Polsce, gdyby nie nieco specyficzna sytuacja w międzywojennej Polsce, która postawiła przed marketingowcami Goodyear nie lada orzech do zgryzienia. Od 1916 roku firma z Akron była największym na świecie producentem opon i wykorzystywała ten fakt w swoich materiałach. W Polsce chciano uczynić podobnie w trakcie reklamy opony Double Eagle. Problem w tym, że nam dwa orły kojarzyły się wybitnie negatywnie – jako Rosja i Prusy i marketingowcy Goodyear zdecydowali się problem obejść.
Jeżeli przyjrzycie się dobrze to zobaczycie, że dwa orły umieszczono na tarczy jednego z piastowskich rycerzy, co miało złagodzić negatywny wpływ loga. Całości reklamy dopełnia wspomniane już hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”. Co ciekawe, te same wstawki pojawiały się w ówczesnej prasie motoryzacyjnej (tak tak, mieliśmy już prasę motoryzacyjną).
Końcówka lat dwudziestych to spory zwrot w reklamach i produkcji Goodyeara – amerykanie postawili na bezpieczeństwo. Reklamy bieżnika All Weather akcentowały ważną rolę jaką odgrywają opony przy trudnych warunkach atmosferycznych. Jeżeli przyjrzycie się bliżej samym hasłom to w zasadzie nic się nie zmieniło, nadal nie ważne jakie masz hamulce, bez dobrych opon na mokrej nawierzchni i tak będzie trudno się zatrzymać.
Ten bieżnik Goodyear produkował blisko 40 lat, modyfikując wprawdzie mieszankę i nieco kształt, ale zasadnicza struktura była bez zmian. Wyobrażacie sobie to w dzisiejszych czasach? Najnowsze bieżniki po 2-3 latach wymieniane są na nowsze, a opona z 2012 roku uważana jest za starą.
Jak wyglądały inne reklamy z tego okresu? Generalne niewiele się zmieniło względem czasów obecnych, producent reklamuje dobrą przyczepność, bezpieczeństwo itp. Za to w technice tworzenia plakatów zmieniło się wszystko. Osobiście podobają mi się chyba bardziej te zrobione za pomocą litografii niż ich współczesne odpowiedniki, ale to jest tylko moje zdanie. Faktem jest, że od 85 lat firma Goodyear mocno zakorzeniła się na polskim rynku a po wykupieniu Dębicy raczej już stąd nie zniknie.
Dodaj komentarz
Bądź pierwszy!