Test opon całorocznych 195/65 R15 i 205/55 R16 z 2015 roku jest niezwykle ciekawy, głównie za sprawą 2 nowości, które zrobiły nie mały szum w branży. Mowa oczywiście o Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 i Michelin CrossClimate.
Testy opon całorocznych, jak zresztą w ogóle opony całoroczne, cieszą się mniejszym zainteresowaniem od testów sezonowych. Tym razem jednak przetestowano oponę, która jest oponą letnią, ale jako jedyna ma homologację i wszystkie możliwe oznaczenia opony zimowej. Mowa oczywiście o Michelin CrossClimate, które opisywaliśmy już swego czasu. Jak wypadły w rankingu? Niestety, są tylko w jednym teście.
Test opon całorocznych 195/65 R15 według klientów sklepu OponyLux.pl
Nazwa |
Ocena | Mokro | Śnieg | Cena |
# 1 miejsce Goodyear |
Bardzo dobra | 5 | 5 |
Sprawdź cenę
|
# 2 miejsce Michelin |
Dobra | 5 | 4 |
Sprawdź cenę
|
# 3 miejsce Dębica |
Dobra | 4+ | 4 |
Sprawdź cenę
|
Kleber Quadraxer |
Dobra | 4 | 4 |
Sprawdź cenę
|
Hankook Kinergy 4S |
Dobra | 4 | 4 |
Sprawdź cenę
|
Nokian WeatherProof | Dobra | 4- | 4 |
Sprawdź cenę
|
Uniroyal AllSeasonExpert |
Dobra | 5-/6 | 5-/6 |
Sprawdź cenę
|
Spójrzmy na wyniki testu nieco szerzej. Michelin CrossClimate ma szczególną rzeźbę bieżnika, ale pozbawioną rowków odprowadzających wodę. Nie dziwi zatem, że na mokrej nawierzchni wypadła gorzej niż Goodyear, który takie rowki posiada. Na suchej nawierzchni wynik jest na korzyść Michelin, co też wynika z konstrukcji bieżnika i zachwalanej przez producenta konstrukcji na bazie opony letniej. Wielką niewiadomą pozostaje wynik na śniegu, mieliśmy go w tym roku niewiele. Teoretycznie bieżnik CrossClimate ma działać jak wielka lamela, która wgrywa się w śnieg i odprowadza go poza obrys opony. Zgodnie z wynikami testu mechanizm ten nie działa poprawnie, lub np. mieszanka jest za twarda.
Zostawiając dwójkę liderów, na trzecim miejscu mamy Dębicę. Jest to niezwykle popularna opona całoroczna głównie za sprawą swojej ceny. Mimo to kierowcy chętnie po nie sięgają z uwagi na dobrą trakcję na śniegu oraz wysoką trwałość. Patrząc po podium i tegorocznej pogodzie jest to jak na razie jedyna opona o której możemy powiedzieć, że została gruntownie przetestowana. Pozostałe dwie (Michelin i Goodyear) to opony wypuszczone do obiegu w tym roku, więc jak na razie przetestowane jedynie na mokrej nawierzchni, ew. przez kilka dni opadu śniegu na południu Polski.
Test opon całorocznych 205/55 R16 z 2015 roku
Nazwa |
Punkty końcowe | Mokro | Sucho | Śnieg | Wytrzymałość | Hałas | Cena |
# 1 miejsce Nokian WeatherProof |
100 | 291,2/300 | 193,6/200 | 400/400 | 96/100 | 85,6/100 |
Sprawdź cenę
|
# 2 miejsce Goodyear |
98,8 | 300/300 | 196/200 | 386,9/400 | 100/100 | 99,3/100 |
Sprawdź cenę
|
# 3 miejsce Vredestein |
97,2 | 288,5/300 | 199/200 | 376,7/400 | 96/100 | 99,2/100 |
Sprawdź cenę
|
# 4 miejsce Maxxis |
95,4 | 273,3/300 | 196,9/200 | 370,3/400 | 87/100 | 98,2/100 | |
# 5 miejsce Pirelli |
94,7 | 295/300 | 199,7/200 | 339,4/400 | 96/100 | 98,9/100 |
Sprawdź cenę
|
# 6 miejsce Bridgestone |
93,3 | 277,8/300 | 192,5/200 | 344,5/400 | 81,8/100 | 100/100 |
Sprawdź cenę
|
Test numer dwa pokazuje nieco odmienne wyniki. Po pierwsze brakuje Michelin CrossClimate, ale podobno nie wzięto ich w ogóle do testu. Test opon całorocznych wygrał Nokian Tyres, co jest sporą zmianą względem rankingu klientów. Opona otrzymała najlepszą ocenę jazdy po śniegu, podczas gdy w poprzednim teście nie błyszczała w tej kategorii. Chyba trzeba poczekać na jeszcze jeden test, rozstrzygający. Drugie miejsce zajął Goodyear, co raczej potwierdza bardzo dobre właściwości tej opony.
Pirelli i Vredestein plasują się poniżej z niewielką stratą, ale wciąż jest to opona warta zainteresowania. Ciekawe, że Bridgestone zajął ostatnie miejsce, nawet przez Maxxisem, który wyjątkowo dobrze wypadł. Opona całoroczna od Bridgestone nie należy do popularnych, zwłaszcza że w podobnej cenie można dostać świetnie się spisującego Goodyear’a.
Podsumowanie
Ciężko podsumować na podstawie tylko 2 testów. Jedna rzecze jest pewna, wśród opon całorocznych Goodyear Vector 4Seasons na pewno jest jedną z najlepszych opcji i jedną z najciekawszych opon uniwersalnych. Co ważne jest też jedną z nielicznych sensownych opon, na których da się bezpiecznie jeździć zimą, bez zbytniego ryzyka. Dopiero kolejne testy pokażą, czy najnowsza propozycja od Michelin zdetronizuje aktualnego króla.
Właśnie zakończyłem testowanie modelu Goodyear Vector 4 Seasons 195/65R15 95H XL. Opony zakupiłem przed zimą w 2012 roku czyli niecałe pięć lat temu. Ze względu na auto z dosyć ciężkim przodem (Mercedes 124 3.0 DT automat, wybrałem wersję wzmocnioną. Na początku spisywały się bardzo dobrze, zgodnie z założeniami podanymi przez producenta. Czyli latem i na mokrym dobrze, zimą na śniegu też dobrze. W miarę ciche, dobrze trzymają się drogi na prostej i w zakrętach. Zimą dawały radę wcale nie gorzej jak typowe zimówki. Problemy zaczęły się gdzieś po trzech latach użytkowania i przebiegu około 40 tysięcy km. Pojawiły się trudności… Czytaj więcej »
Drodzy Panjstwo jedyne znane mi najbezpieczniejsze na świecie opony CAŁOROCZNE! to opony mózgowe,polecam używać w każdych warunkach ,a do młodych i gniewnych-bujajcie się po torach wyścigowych a nie drogach publicznych. Tyle w temacie,przypominam tylko,że na drogach krajowych max prędkość to 90km/h i tyle wtemacie ,a dla pajacy jeżdzących jak ja 180-190 nie ma dobrych opon! amen
Kolego na krajowych drogach to prędkość 100km/h, radzę zaktualizować przepisy ruchu drogowego! amen
Dopuszczalne prędkości
Teren zabudowany (godz. 5.00 – 23.00) 50 km/h
Teren zabudowany (godz. 23.00 –5.00 60 km/h
Droga jednojezdniowa dwukierunkowa 90 km/h
Droga dwujezdniowa dwukierunkowa o dwóch pasach ruchu 100 km/h
Droga ekspresowa jednojezdniowa 110 km/h
Droga ekspresowa dwujezdniowa 120 km/h
Autostrada 140 km/h
opny całoroczne klasy premium to vredestein Quarac 5 najlepsze ze znanych mi renomowanej firmy! produkcja europa.
Ja też się zastanawiałem nad całorocznymi – mam jedną parę felg i na same przekładki wydaję rocznie po 200-240zł. Wolałbym zamiast tego sprzedać letnie i zimowe, dołożyć trochę i kupić takie Dębice Navigator, albo jakieś Barumy 🙂
To są raczej bardzo słabe opony całoroczne i na pewno nie dadzą takiego bezpieczeństwa jak opony sezonowe. Szczerze odradzam.
Jestem ciekawy skad ta twoja opinia?? jezdziles na nich??? Ja je mam zalozone i spisuja sie jak sredniej jakosci zimowki..B.dobrze tez na blocie sniegowym.. i na nawierzchni mokrej…w koncu to Goodyear noi 1 miejsce wsrod opon wielesezonowych..
No właśnie, jak średniej jakości zimówki. Ja wolę mieć dobrej klasy zimówki i dobrej klasy opony letnie.
Witam.
Ja jezdze na navigatorach 2 od 6 lat nie są to dobre opony zwłaszcza w lecie na mokrej drodze, są najwyżej przyzwoite.
W tym roku zamierzam zmienić opony również na całoroczne i waham się miedzy goodyear VECTOR 4SEASONS G2 a vredestein QUATRAC 5 i jeszcze nie wiem co kupić.
Chciałbym zeby były brdziej letnie niż zimowe czyli odwrotnie do navigatorów.
Pozdrawiam wszystkich piszących nie w stresie ze on zmienia a ja nie muszę.
Zalozylem good yeary 4 seazons do golfa plusa, nie wiem jak zima ale latem, w porownaniu do letnich kiepsko. O ile w miescie b.dobrze to w trasie tragedia, auto buja sie , myszkuje po drodze, nie polecam!!!
W tym roku zdecydowaliśmy się na całoroczne (Michelin CC). Na razie jest ok, szczególnie przy mokrej nawierzchni. Zobaczymy później, lub przy gorszej pogodzie 😉
Nigdy nie jeździłam na oponach całorocznych, ale chyba w końcu się na jakieś zdecyduję – mniej zabawy ze zmianą.
Mam cc i są bardzo dobre. Ciche i bez zastrzeżeń.
Mam teraz zamontowane Kleber Quadratex 195/65/15 H i jestem z nich bardzo zadowolony, super amortyzacja opony na wszelakich dziurach ,w zakrętach nie buja nadmiernie ale pompuje zawsze więcej o 1 Bar więcej jak zaleca producent auta , trakcja na Kleberach jest bardzo dobra w deszcz i suchy asfalt .
Jeżdżę w mieście i poza miastem i za chiny ludowe nie kupie już opon sezonowych.
Trzeba tylko pamiętać o rotacji opon co 10.000km aby zużycie było równomierne !
Artykuł na pewno pokaże mężowi. Opon letnich nie mamy do nowego samochodu a mąż na zimowe okrutnie narzeka. Może akurat całoroczne to byłby dobry trop 🙂
taka żona to skarb :))
Tym argumentem z olejami wielosezonowymi to pozamiatałeś.
Jest tak dobry ,ze w przyszłości z ogromna przyjemnoscia bede sie nim
posiłkował. Pozdrawiam
Wbrew pozorom, do jazdy takiej wyłącznie „do pracy” opony całoroczne całkiem nieźle zdają egzamin – mowię to z własnego doświadczenia.
Na jednym samochodzie mam założone Nokian, co prawda rzadko nim jeżdżę, ale jak na razie nie mogę narzekać.
Witam, Mam kilka spostrzeżeń odnośnie zawartego w artykule stwierdzenia: „Michelin CrossClimate ma szczególną rzeźbę bieżnika, ale pozbawioną rowków odprowadzających wodę. Nie dziwi zatem, że na mokrej nawierzchni wypadła gorzej niż Goodyear, który takie rowki posiada.” Moje doświadczenia są zupełnie inne… Od wielu lat jeżdżę tylko na oponach wielosezonowych. Jeździłem trzy lata na oponach Navigator, ostatnie trzy lata na Goodyear 4S a kilka tygodni temu kupiłem nowe Michelin CC. Na mokrej nawierzchni lepsze są Michelin. To nie tylko moje subiektywne odczucie ale i potwierdzone jest to też na etykietach. Michelin ma klasę A, a Goodyear… C! I są tańsze ale to… Czytaj więcej »
W testach na mokro oceniają odporność na aquaplaning a potocznie kierowcy oceniają zachowanie na mokrej nawierzchni w czasie hamowania, ruszania czy w zakrętach. Michellin CC w tych trzech konkurencjach może być dobry właśnie ze względu na podobieństwo do opon letnich, czyli braku drobnych lamelek. Natomiast z powodu braku dużych rowków podłużnych może być mniej odporny na aquaplaning czyli jazdę prze głębokie koleiny wypełnione wodą. Ale różnice miedzy oponami to kwestia 10 km/h w prędkościach przy których opona traci przyczepność. 7 -80 km /h to i tak graniczne wielkości dla większości opon, letnich, zimowych całorocznych.
Nigdy nie jeździłam na całorocznych, i chyba bym się bała. Wydaje mi się, że typowe zimówki dają większe bezpieczeństwo.
Masz rację wydaje Ci się.
Oczywiście bierzesz pod uwagę że opony zimowe czy letnie bywają różnej jakości i to, że wiele z nich jest po prostu gorszych od dobrych całorocznych?
Czy słyszeliście powiedzenie że „Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego”? W moim przekonaniu tyczy się to w głównej mierze opon całorocznych.
Pytanie retoryczne: czy w USA używa się opon letnich i zimowych, czy w większości opon wielosezonowych?
Pytanie pomocnicze: czy większość mieszkańców USA to idioci?
Amerykanie z całą pewnością nie są idiotami. Gdyby byli idiotami, USA by było przeciętnym krajem, jak wiele innych. A tym czasem Amerykanie są potęgą gospodarczą i militarną, mają w posiadaniu broń atomową/wodorową, latają w kosmos, mają wszystko. Produkują wszystko, co im potrzebne, mało tego – wszystko mają najlepsze, największe – bez kompromisów. Oni nie mogą sobie pozwolić, aby wytwarzane przez nich produkty były kiepskiej lub średniej jakości. Taka jest prawda o Amerykanach.
Różnice między zimówkami a calorocznymi zawsze będą i to raczej na korzyść zimówek. Oczywiście w zależności o jakich warunkach mówimy to tez jest ważne. Ale zimówki w zimie moim zdaniem dają większe bezpieczeństwo. Pozdrawiam
nieprawda! Zimy coraz mniej. Najczęściej to deszcze i ciapa, a w takich warunkach lepiej sobie radzą całoroczne, które są zbliżone do letnich deszczówek. Zresztą jak nie ma śniegu tylko woda, deszcz, i na ulicy to nie zamarzło to może być nawet lekko poniżej zera i taka opona letnia będzie lepsza jak zimowa.
Niestety myli się Pan. W temperaturze zbliżonej do zera opona letnia robi się twarda jak kamień i to, co powoduje odprowadzenie wody w zasadzie nie działa (nie licząc największych kanałów odprowadzających wodę).
To chyba test Nokian-ów zimowych a nie opon całorocznych…
Faktycznie, coś wordpress zaszalał, artykuł przywrócony.
Jestem ciekaw jak naprawdę wygląda różnica między tymi całorocznymi, a zimówkami. Porównań widziałem sporo, ale wyniki były skrajnie różne i ciężko powiedzieć w co wierzyć – a sam zastanawiam się nad zakupem całorocznych 😉
To zapraszam do innego artykułu:
http://podrogach.pl/opony-caloroczne-czy-warto/
Witam szanowne forum. Chcialbym sie dołączyć do dyskusji o oponach allseasion. Wlasciwie to chcialbym tak przewrotnie odkrecic kota ogonem. Czytalem wiele wpisow przeciwnikow opon calorocznych. Wlasciwie to one sie sprowadzaja do stwierdzeniania , ze jak cos jest do wszystkiego to na 100% jest do niczego. Taka sytuacja. Pare lat temu po dosc cieplym kwietniu gdzie wszyscy przekonani o stalosci tej pogody wymienili je na letnie. A tu nagle zdziwko. 1 maja popadalo dosc solidnie sniegiem. I kto w tej sytuacji ma najwlasciwsze opony?. Otóż ci niepoprawni wielosezonowcy. Bo czy aby przypadkiem posiadajac opony caloroczne nie mamy zawsze ale to zawsze… Czytaj więcej »
Coś w tym jest. Tak jak pisałem, w większości wypadków opony sezonowe wygrywają z całorocznymi. Ale do niektórych zastosowań całoroczne są zupełnie w porządku.
W nocy 6 listopada opady deszczu i max 5`c. 7 listopada bylo w dzień 15`c. Asfalt pewnie byl cieplejszy.Nad ranem solidne opady deszczu. To kto mial wlasciwe opony? Moje letnie micheliny ponizej plus 10`c i deszcz a robia sie twarde i przez to strasznie sliskie. Mocniejsze dodanie gazu na 2 i jestem w poslizgu. Ok mam ciezkie i mocne auto. Jedna letnia opona 215 55 16 to powyzej 500zl. To moze zimowe ubrać ? Mam goodyeary ultragrip 8 na felgach stalowych. Przy 15 stopniach awaryjne hamowanie to pewnie plus 10 metrow albo i lepiej . O deszczu nawet nie wspomne.… Czytaj więcej »
Dobrze napisane.
W ramach dyskusji jako coś jest dobre do wszystkiego – to jest do niczego: jakieś 20-30 lat temu używaliśmy olejów jednosezonowych – oddzielny na lato i na zimę. Możnaby rzec że były to wyspecjalizowane środki smarowe – np. Superol CC30 🙂 A teraz jeździmy już wszyscy na wielosezonówkach 10W40 5W30 itd. Pozdrawiam wszystkich użytkowników wielosezonówek.
Ci ludzie pewnie jak idą do pracy to zabierają latarke, telefon, aparat, radio, odtwarzacz mp3 – bo przeciez smartfon ma to wszystko, a jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego 🙂