Wycieraczki to niezbędna część wyposażenia każdego samochodu. Pełnią one niezwykle istotną rolę w zachowaniu szeroko pojętego bezpieczeństwa na drodze. Niestety jak dotąd nie wynaleziono piór do samochodu, które byłyby „wieczne” i niewymagające wymiany. Eksploatacja wycieraczek to rzecz całkowicie normalna. Wynika ona między innymi z oddziałujących na nie czynników zewnętrznych i długiej, wzmożonej pracy. W jaki jednak sposób rozpoznać, że pióra nie funkcjonują tak jak powinny? I kiedy zdecydować o ich wymianie?
Praca jaką wykonują wycieraczki często w wymagających i skrajnie nieprzyjaznych warunkach sprawia, że po pewnym czasie ulegają one zużyciu. Na czas ich eksploatacji wpływ mają bardzo często warunki pogodowe, a zwłaszcza obfite opady deszczu i śniegu (które wymuszają na piórach wzmożoną aktywność), a także wysokie i niskie temperatury, za sprawą których warstwa gumowa wycieraczek może się odkształcać lub kruszeć. Nie bez znaczenia w tym aspekcie pozostają również rodzaj i ilość zanieczyszczeń, które pojawiają się na szybie, a także przyzwyczajenia kierowców, które – gdy są niepoprawne (takie jak włączanie wycieraczek na suchej szybie czy siłowe odrywanie przymarzniętych piór od szkła) – mogą wpłynąć na kondycję mechanizmu.
W jaki sposób rozpoznać wyeksploatowane pióra?
Naszą uwagę powinny zwrócić przede wszystkim objawy wizualne, które możemy zaobserwować na szybie oraz na samych wycieraczkach, a także dźwiękowe, które z pewnością usłyszymy włączając mechanizm wycieraczek.
Zużyte wycieraczki w aucie – jakie wydają dźwięki?
Bardzo często, gdy nasze pióra są już w złym stanie, usłyszymy charakterystyczne dźwięki powstające podczas ich pracy. Czujność powinny wzbudzić zwłaszcza:
- piszczenie,
- chrobotanie,
- i stukanie.
Zanim jednak podejmiemy decyzję o wymianie wycieraczek, przyjrzyjmy się im z bliska. Może okazać się, że pozostają one nadal w dobrej kondycji, a przyczyna nieprzyjemnych dźwięków leży gdzie indziej. Zdarza się, że wystarczy odpowiednio ustawić pióra wycieraczek (a mówiąc odpowiednio, mamy na myśli kąt prosty względem powierzchni szyby), by efekty dźwiękowe zniknęły, a mechanizm nadal działał prawidłowo. Częstym problemem bywa również zanieczyszczona szyba – na przykład w postaci tłustych obszarów czy przyklejonych zabrudzeń. Remedium w tym wypadku będzie doprowadzenie jej do porządku.
Jeśli jednak wyeliminujemy wszystkie możliwe przyczyny objawów dźwiękowych i nadal coś jest nie tak, najpewniej nasze wycieraczki wysłużyły już swoje i nadszedł czas na zakup nowego kompletu.
Jakie ślady zostawiają zużyte wycieraczki?
Poza symptomami dźwiękowymi, wycieraczki, które wymagają wymiany, bardzo często również pracują nieskutecznie, co możemy zaobserwować na szybie naszego samochodu. Mowa tu o różnego rodzaju śladach, jakie pióra pozostawiają po sobie na szkle. Spośród nich najpowszechniejszymi są:
- smugi – wynikające z niedostatecznego docisku gumy do szyby,
- pasy wodne – wynikające z przeskakiwania wycieraczek,
- czy rozmazane plamy – wynikające na przykład z deformacji gumy pióra.
Zazwyczaj objawom tym towarzyszą konkretne uszkodzenia wycieraczek. Może to być między innymi:
- zużyta powierzchnia ścierająca,
- pióro odchodzące od ramienia wycieraczki,
- oderwana guma,
- odkształcona guma,
- mikropęknięcia widoczne na warstwie gumowej.
Do powyższych wad może dojść z różnych przyczyn, dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie nowych wycieraczek powinniśmy sprawdzić, czy zła praca piór nie jest związana z innymi czynnikami. Może przecież okazać się, że smużenie jest wynikiem zatłuszczeń na szybie, które moglibyśmy szybko zniwelować za pomocą acetonu. Może okazać się również, że guma podwija się za sprawą większych zabrudzeń, które przywarły do szyby i z którymi wycieraczka nie może sobie poradzić. Wówczas pozbycie się ich samodzielnie powinno rozwiązać problem.
Jeśli jednak sprawdziliśmy wszystkie możliwe przyczyny niedostatecznej pracy wycieraczek lub gdy zauważyliśmy fizyczne oznaki ich zużycia, nie pozostaje nam nic innego jak wizyta w sklepie motoryzacyjnym i zakup nowego kompletu.
Zasada wymiany piór dwa razy w roku – czy jest dobra?
Wielu kierowców posiłkuje się starą zasadą mówiącą, że wycieraczki samochodowe należy wymieniać na nowe dwa raz w roku. Zimy przecież potrafią być srogie, a okres letni cechują wysokie temperatury i spotęgowane działanie promieni słonecznych.
Zamiast trzymać się tej zasady, kontrolujmy wycieraczki po „trudnych” sezonach. Nie zawsze będziemy zmuszeni do ich wymiany. Warto pamiętać, że jeśli na początku kupimy dobre jakościowo wycieraczki i będziemy o nie dbali to z pewnością będziemy cieszyli się czystymi szybami dłużej niż tylko przez jeden sezon.
Szukasz dobrych wycieraczek do Twojego samochodu? Odwiedź oximo.pl i sprawdź ofertę.
Dodaj komentarz
3 komentarzy do "Kiedy powinno się wymienić wycieraczki samochodowe?"
Dwa razy do roku to tak optymalnie, zależy też ile takie wycieraczki pociągną. Akurat oximo spokojnie dają radę przez te pół roku, pewnie i z rok by pociągnęły
Oj widziałem już gości co jeździli z oderwanymi gumami albo skrzeczącymi wycieraczkami… ja wymieniam dwa razy w roku, by mieć pewność, że wszystko git. Teraz mam oximo i wydają się super
Też je mam założone już z pół roku i kompletnie nic się nie dzieje 😀