Przyczyny niedopuszczenia pojazdu do ruchu

Jak wiecie opony są bardzo ważnym czynnikiem zapewniającym Wam bezpieczeństwo w trakcie jazdy. W Polsce mamy wiele przepisów, które regulują jakie opony można założyć do konkretnego samochodu a także jak długo można na nich jeździć. Niewiele jednak osób wie, że niedochowanie tych wymogów prawnych może poskutkować zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

Poniżej prezentujemy przyczyny niedopuszczenia pojazdu do ruchu w wyniku problemów z ogumieniem.

  • Niewłaściwy rozmiar opony, indeks nośności, znak homologacji (rozumiany nie jako homologacja do konkretnego auta a dopuszczenie do ruchu na terenie EU, czyli oznacznie literą E i numerem w kółku, np. E4) lub indeks prędkości
  • Niezgodne z wymogami i mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy niewystarczający indeks nośności lub prędkości w odniesieniu do faktycznego zastosowania. W praktyce bardzo często spotykam się z stwierdzeniem, że „indeks prędkości wystarczy do 190 km/h, i tak szybciej nie jeżdżę”. Prędkość z jaką jeździmy nie ma nic do rzeczy, ważne jest z jaką prędkością maksymalną samochód może się poruszać. Poza tym opony o wyższym indeksie prędkości lepiej radzą sobie z szybkim przyśpieszaniem.
  • Różne rozmiary opon na tej samej osi lub na kołach bliźniaczych
  • Opony o różnej budowie (radialna/diagonalna) na tej samej osi
  • Poważne uszkodzenie lub nacięcie opony
  • Widoczny lub uszkodzony kord opony
  • Widoczny wskaźnik zużycia bieżnika
  • Głębokość bieżnika niezgodna z wymogami (mniejsza niż 1,6 mm lub z widocznym znacznikiem TWI)
  • Opona dotyka innych nieruchomych części pojazdu, co ma wpływ na bezpieczną jazdę
  • Opona obciera o inne elementy (elastyczne fartuchy przeciwbłotne)
  • Opona obciera o inne elementy (bez wpływu na bezpieczną jazdę)
  • Opony bieżnikowane niezgodne z wymogami
  • Uszkodzona warstwa ochronna kordu
  • System monitorowania ciśnienia w oponie źle działa lub opona jest wyraźnie niedopompowana
  • Niedziałający system monitorowania ciśnienia w oponach.

Powyższe zestawienie powstało na podstawie: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2014/45/UE z 3 kwietnia 2014 w sprawie okresowych badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/EWG

Przemysław Durczak Przemysław Durczak (48 Posts)

Z zamiłowania fotograf i fan szybkich samochodów. Specjalista od wszelkich zagadnień technicznych i nowinek branżowych.


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz