Do niedawna sprawa wyboru odpowiednich opon wydawała się bardzo prosta. Latem, kiedy temperatura zbliża się do 30 stopni Celcjusza, a asfalt topi się pod nogami używano opon letnich. Z kolei w okresie zimowym stosowano opony zimowe z odpowiednią mieszanką.
Aktualnie sprawa nieco się skomplikowała ponieważ na rynku pojawia się coraz więcej opon zaprojektowanych specjalnie do całorocznej eksploatacji. Z powodów zarówno praktycznych jak i finansowych popyt na ten rodzaj ogumienia stale rośnie sprawiając, że udział w rynku wynosi obecnie blisko 20%.
Opony całoroczne oszczędzają pieniądze, czas i miejsce, eliminując potrzebę sezonowej wymiany ogumienia i przechowywania drugiego kompletu opon. Opony całoroczne mają dość spora grupę sceptyków, którzy głośno zastanawiają się czy opony całoroczne.
Czy opony całoroczne spełniają te same poziomy bezpieczeństwa oraz czy dorównują parametrami oponom sezonowym? Pytań jest dużo. Jak co roku z pomocą przychodzi grupa niemieckich ekspertów ADAC, która w tym roku postanowiła wziąć na warsztat opony całoroczne w rozmiarze 235/55 R17. Testy siedmiu modeli opon całorocznych przeprowadzono zimą i latem 2020r., a autem testowym był Ford Kuga.
Wyniki testu opon całorocznych 235/55 R17. ADAC 2020
Continental AllSeasonContact – miejsce 1
Continental AllSeasonContact to pierwszy całoroczny model niemieckiego producenta, który do roku 2017 zalecał używanie wyłącznie sezonowego ogumienia. W oponach całorocznych Continental zastosowano całoroczną mieszankę gumową Traction Silica Compound o charakterze adapatacyjnym. Dzięki wysokiemu stężeniu dwutlenku krzemu w mieszance, opona zawsze pozostaje miękka i elastyczna. Ekstremalnie niski opór toczenia tego całorocznego rozwiązania jest przypisywany zoptymalizowanej geometrii ścian bocznych i optymalnej głębokości bieżnika. W teście opon całorocznych ADAC 2020 opony Continental AllSeasonContact na mokrej drodze prezentowały zadowowlajace osiągi. Testerzy ADAC podkreślali, że cicha jazda, choćby na autostradzie raczej nie wchodzi w grę.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 – miejsce 2
Goodyear Vector 4Seasons Gen 2 to kierunkowa opona klasy premium zaprojektowana do użytku całorocznego. Zoptymalizowany wzór bieżnika Vector 4Seasons Gen2 poprawił osiągi modelu na zaśnieżonych drogach. Szersze rowki odprowadzające wodę poprawiły ogólną wydajność Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 także na oblodzonych drogach.
Michelin CrossClimate + – miejsce 3
Michelin CrossClimate + to letnie opony kierunkowe przystosowane do użytku w zimowych warunkach atmosferycznych. Innowacyjna mieszanka bieżnika Michelin Cross Climate Plus zawiera specjalne elastomery, dwutlenek krzemu i gumę, które nie tylko poprawiają stabilność w szerokim zakresie temperatur, ale także optymalizują przyczepność w każdych warunkach pogodowych.
Podsumowanie testu opon całorocznych 2020 w rozmiarze 235/55 R17
Poniżej prezentujemy najnowsze wyniki testów opon całorocznych w rozmiarze 235/55 R17 przeprowadzonych przez ADAC
Miejsce w teście |
Model opony | Cena |
1. | ||
2. | Goodyear Vector 4Season Gen-2 235/55 R17 | |
3. | Michelin CrossClimate + 235/55 R17 | |
4. | Nokian Weatherproof 235/55 R17 | |
5. | Uniroyal AllSeasonExpert 2 235/55 R17 | |
6. | Vredestein Quatrac pro 235/55 R17 | |
7. | Bridgestone Weather Control A005 235/55 R17 |
Z testu opon całorocznych ADAC 2020 płynie jeden wniosek. Żaden z siedmiu testowanych modeli nie jest idealny, a ich właściwości jezdne w różnych warunkach są nadal tylko kompromisem.
Dodaj komentarz
Bądź pierwszy!